Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - To billeder av bronsealderens religionshistorie. Av Just Bing
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Just B ing
ved hver sin gruppe. De er selvsagt
tilstede, og til deres værn og varetækt er hver
av gruppene betrodd, jordbruket til
him-melgudene, flåterevyen til guden med de
store hender. Religionen er blitt
selvsten-dig. Her råder ikke kulten, her råder
troens magt. Kulten er blitt överflödig, troen
har satt menneskenes virksomhet i krig
og i fred i direkte forbindelser med
gudene, som styrer og værner den. Vi möter
her ikke bare ett nytt gudesett, vi möter
også en ny religiös mentalitet.
Og de nye guder har menneskeskikkelse.
Vei er den ikke fullkommen, gudene har
undertiden dyremerke og de kan optre i
dyresk;kkelse. Men de holder på å kaste
dyrehammen. Det er vekst i
gudsforestillingen, vekst fra dyr til menneske.
Denne nye sinnsinnstilling synes å svare
til det nye jordbruk, plogkulturen. Ved
hakken bruket, renset og luket man jorden,
og så ventet man at den skulde bære sin
frukt, akkurat som man på
Fossumristningen renser og vier plassen for at de nådige
guder kan vise sig der. Ved det nye
akerbruk plöiet man jorden for den nye sed,
men når den var kommet i jorden, lot man
det stå til og stolet på vekstkraften. Ved det
nye jordbruk måtte det også bli en ny
mentalitet hos menneskene. Tilliten, pistis,
troen måtte råde. Som i livet, så også i
religionen overfor de nye guder.
Det vilde nu være interessant om vi
kunde hevde at den nye religiöse instilling,
troens magt, er kommet inn med de nye
guder, de indogermanske storguder. Men
det tör vi ikke påstå. Forholdet mellem
kult og religion er innviklet; det gamle og
diet nye befinner s:g ikke på hver sin side
av en strek. Det gamle gudesett kan på
enkelte punkter ha inntatt en stilling som pe-
ker mere hen mot tro enn mot kultus.
Helleristningene er ikke tydet, vi vet ikke hvad
de kan vidne. De hörer fremdeles til
»raritetskabinettet» i arkeologien, og i mine
studier over dem har jeg været besjelet av et
hjertens inderlig hat til »raritetskabinettet»,
jeg har sökt å rive nogen
helleristningsbil-leder ut av det og få dem inn i en
sammenlignende videnskapebg sammenheng.
Diesuten er arkeologien en forsiktig
viden-skap, som må holde rum åpent for
muligheten av nye funn. Alt dette maner til
forsiktighet. Vi kan hevde våre iakttagelser,
men vi må vokte os for å »låge historie»
av dem.
Vi må nöie os med å hevde at vi på
Fossumristningen (omkr. 1600 f. Kr.)
möter ett eldre gudesett og på
Aspebergsrist-ningen (omkr. 1000 f. Kr.) ser nye guder,
hvori vi gjenkjenner storgudene hos de
indogermanske folk, Indra og Agni, Zevs og
Poseidon, Jupiter og Mars, Thor og Fröi.
En av dem er en helt ny störrelse, den
mannlige fruktbarhetsgud. Han står i
forbindelse med menneskenes utvidede
virkekrets, når de ryddet jord med ild og med
plog. Men han var ikke bundet til det. Han
fulgte folket i dets ekspansjonstrang, han
blev sjögud og krigsgud. Det nye jordbruk
med plogen betydde en vældig utvidelse av
menneskenes råderum, ved den seiret
mennesket over skogen og ryddet nytt
kornland. Det skapte en ny mentalitet, selvtillit
og tro på vekstkraften. Og det svarer til
dette, at troen blir en ny magt i religionen.
På det eldste billede er kulten det
overveiende og gudenes optreden kultisk
betinget. På Aspebergsristningen er gudene de
forende. Her står vi overfor det nye: en
ny virksomhet, en ny gudekrets og en ny
religiös åndsinnstilling.
92
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>