- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioförsta årgången. 1932 /
292

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Nicodemus Tessin d. y. Av Åke Stavenow

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Åke St

a v e 11 o w

barock» 1926), som i koncentration,
rikedom på synpunkter och analysens
klarhet synes mig som en av hans bästa. Den
framstår för mig också som inledningen
till den konsekventa linje, som följts i den
senare produktionen.

Jämsides med dessa Romstudier
utkommo böcker eller uppsatser om 1800-talets
måleri, skulptur och arkitektur, Stockholms
stadshus eller Jean de la Vallées
slottsförslag, visande mångsidigheten i Josephsons
intressen. 1924 utkom den första större
specialstudien över Tessin, »Tessin i
Danmark». Med denna bok började på allvar
kartläggningen av Tessins vittomfattande
verksamhet.

I en väl dokumenterad redogörelse för
projektet till Amalienborgs slott,
Frederiksbergs och Fredenborgs slott samt
altaret i Vor Frelsers kirke m. m. får man en
uppfattning om hur den tessinska stilen
erövrar Danmark under 1690-talet, hur
den italienska barocken kom att sätta sin
prägel på arkitekturen och skulpturen, den
franska Ludvig XIV-stilen på
trädgårdskonsten och i någon mån även på
rumsinredningen. Men i motsats mot i Sverige,
där den tessinska traditionen hade stor
motståndskraft, bröts den i Danmark
ungefär samtidigt med hans bortgång av den
franska rokokon. Men även om hans
inflytande blev av kort varaktighet, lever
det dock i ett enda slotts byggnadshistoria,
nämligen i Kristiansborgs. När detta
efter branden 1794 återuppfördes efter C. F.
Hansens ritningar i början av 1800-talet,
sker det i en klassisk storvulen stil, som
har många beröringspunkter med Tessin.
Att den tessinska stilen trots ett långt
avbrott under 1700-talet återigen kunde
verka befruktande och stimulerande på en
dansk arkitekt vittnar om dess livskraft
och styrka.

Men ännu intressantare och mera
imponerande än hans verksamhet i Danmark
äro hans försök att påtvinga Frankrike

292

Andra Louvre/årslaget. Fasad- och sektionsritning.

Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1932/0328.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free