Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - En svensk skulptör i Köpenhamn. Av Karl Asplund
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
En svensk skulptör i Köp e ?i h a m n
Ikaros’’ fall. Lera. 1928.
dennes engelska samlingar av bokkonst och
de uppgifter som kunde beredas honom på
detta område skulle bli en fin, litet dekadent
svensk Aubrey Beardsley. Men ban synes
själv ha varit otillfredsställd med detta
eleganta lekverk och börjar 1907 på allvar att
modellera i Göteborg tillsamman med en vän,
skulptören Philip Wahlström. Arosenius’
förtidiga död 1909, som kom så oväntat,
verkade på kamraten som en skakande maning
att spänna sina krafter på allvar, medan
tiden ännu var. När han kommit över till
Köpenhamn, gjorde han stor lycka med sina
målade porslinsfigurer, men det var icke dessa
som realiserade hans innersta
konstnärsdrömmar, det var de mera monumentala, slutna
kompositioner med naket — kvinnokroppen
har alltid varit Hennings outsinliga levande
inspirationskälla •—• som han alltjämt
utförde med större fullviktighet, däri både som
givare och mottagare av konstnärliga
impulser till sin vän Kai Nielsen. Förhållandet
mellan de bådas konst analyseras mycket fint
och rättrådigt av författaren. Även denne
2 5 — Ord och Bild, 41 :a årg.
avhållne konstnärsvän samlades för tidigt till
skuggorna.
Genom att resolut gå upp i
monumentalformat och kasta alla vinningshänsyn som
lockade till fabrikation av konstnärliga
galanteri-varor har Henning under det sista
årtiondet gjort sitt genombrott som skulptör. Hans
nya figurer för porslinsfabriken i
Köpenhamn 1920—1925 ha en mera samlad
skulptural hållning än de tidigare. Men främst är
det genom de stora figurerna i brons och
sandsten, av vilka den sista, »Moderne Pige»
väl är det mest helgjutna och personliga
konstverket, som han skaffat sig rätt att
räknas till den moderna tidens stora skulptörer.
Två av de mera betydande figurerna
tillhöra Kunstmuseet i Köpenhamn. En helt
personlig, smekande charme smälter i dessa verk
samman med en stor och fast skulptural form
— ibland överdrivet kraftig — i släkt med
Maillols.
Parallellen Sergel—Thorvaldsen är aktuell
var det talas om dansk och svensk konst.
Hertz placerar med rätta Henning på den
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>