- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioförsta årgången. 1932 /
476

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Triumfbågen. Av Martin P:n Nilsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Mart i n P: n Nilsson

gare dekoration förlänar större djup och
skuggverkan och framhäver monumentets
självständiga betydelse.

De båda praktfullaste exemplen av
denna typ äro allt för bekanta för att en
utförlig beskrivning skall vara nödig,
Septimius Severus’ och Konstantins bågar i
Rom. Den förra har ovanligt nog en enkel,
odelad attika, myntbilder visa, att ett
fyrspann med kejsarens staty stod i mitten
omgivet av troféer och på båda ändar
ryttarstatyer. Murytan över sidobågarna
är överfylld med reliefer.

Konstantins båge, upprest till minne av
hans seger över Maxentius vid Pons
Mil-vius 312 e. Kr., är en mosaik sammansatt
av stycken och skulpturer från olika äldre
byggnadsverk, men så stark var den stora
tradition som skapats, att de
sammangju-tits till ett harmoniskt helt. Därtill
bidrager den skulpturala dekorationens
måttfullhet, som ej fruktar att låta stycken av

murytan framträda. Ättikan delas i tre
fält genom pilastrar, framför vilka stå
statyer av fångna barbarer; det mellersta
bär inskriften, sidofälten reliefer, som
härstamma från något av Marcus Aurelius
upprest monument. Roms yngsta
triumfbåge är också den praktfullaste och mest
fulländade av dem alla.

Ovan antyddes en viss släktskap mellan
triumfbågen och stadsporten. Den ligger
djupare än i fasadarkitekturen.
Triumfbågen sättes icke som ett annat monument
på vilken öppen plats som helst, utan
liksom stadsporten markerar den en gräns.
Den spänner över en gata vid ingången till
en öppen plats, den upprestes ibland vid
landfästena till en bro. Vid bron över
Touloubre vid St. Chamas i södra
Frankrike stå bågarna ännu kvar, och åtskilliga
mynt, som förhärliga kejsarnas
förtjänster om väganläggningar, visa samma
anordning. Ibland stod bågen på brons mitt,

476

Triumfbågei Orange.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1932/0524.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free