- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiofemte årgången. 1936 /
270

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Nyere norske skuespill. Christiansen. Krog. Fangen. Grieg. Av Alf Harbitz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Alf Harbitz

Sigurd Christiansen.

Sigurd Christiansens En reise i natten
er den eneste store, moderne tragedie i dette
tidsrum. La mig først risse handlingen op
med noen grove streker. Lektor Nils Bru er
dømt til åtte års fengsel for drap. Den
mannen han drepte, grosserer Wadier, hadde øvet
vold mot den unge og uskyldige piken Nils
Bru var forlovet med, og efterpå vilde han
ikke la henne være i fred. Så dømte de to
ham til døden. Da Nils Bru har utsont
halvparten av sin straff blir han benådet. Han
vender tilbake til livet ■—■ og henne. Men
hun har ikke holdt ut å vente, hun skal
gifte sig med en annen, har alt tilhørt ham.
Det gjør at Nils Bru ikke lenger føler sig
som en dommer, men som en morder. Han
hadde den gang ikke rett til å hevne hennes
uskyld, den var det ikke verd. Nu dømmer
han sig selv, og han skyter sig på åpen gate
som han engang skøt Wadier.

Det er den tragiske konflikt mellem
svermeren, ekstatikeren og virkeligheten. I en
gripende og dramatisk samtale i fengslet
mellem Bru og presten står det ekstatiske
sinnelag mot en sund og varm menneskelighet.
Presten blir alle oss andre, med ham tar vi
undrende mot skriftemålet fra denne mannen
som ikke hører til i vår verden. På scenen
virket denne akt meget sterkt. Den er kanskje

det ypperste i moderne norsk dramatikk.
Annen akt er fylt av gjensynet mellem Nils
Bru og Inger Bøhmer. Hun kommer »sky»
og »angstfull». Hans tanker i fengslet har
kretset om det samme og det samme, men
hun har levd videre i de fire årene. Han har
gått ut fra som noe selvfølgelig at hun måtte
føie som han, ja han krevde det av henne.
Nu får han høre at hun vei »elsker» ham,
men hun har ikke orket ensomheten, det er
kommet en ny mann inn i hennes liv. Selv
har han bare kysset henne en gang, så meget
var hennes »renhet» for ham, og nu har hun
gitt sig til en annen.

Efter et mattere mellemspill, samtaler med
presten og en ung sønn av den drepte Wadier,
følger så Nils Brus endelige opgjør med sig
selv.

Det er meget usagt i dette drama. Inger sier
nokså ydmykt at hun i de årene har lært
alt i sig selv, alt det han ikke visste om. Hun
kunde slynget sin varme kvinnelighet mot
ham og spurt: Hvad er så en drömmers kyss?
Hun kunde sagt grusomme ord om det
livs-hat som gjorde at han ikke dyrket kvinnen
i henne, men hennes urørthet, og lot hennes
sanser blindt søke et mål. Det hadde avslørt
de skjulte motiver. Som det nu er, går han
i grunnen like selv-rettferdig i døden. At
stykket blir mattere utover, stikker kanskje
i hennes vekhet. Presten sier: »Nils Bru stillet
Dem op på en høide som gjorde Dem
svimmel. De faldt, og De kunde kanske ikke
hindre det . . . Derfor er det rimelig at De
er blitt knust for ham i faldet.» Presten
dømmer Inger med det, selv om han sier
han ikke gjør det. Hun blir liten, ingen taler
hennes sak, ingen taler det menneskeliges
sak mot puritanen og kverulanten. En kan
si at i et dramatisk opgjør skal hver part
ha sin fulle rett. Det er det som mangler i
»En reise i natten».

Dramaet har allikevel en høi plass i Sigurd
Christiansens rike og interessante
forfatterskap. Og det fremhever viktige trekk hos
ham. Også Nils Bru hører til de hudløse, de
nærtagende. Selv om det ikke står i dramaet,
har han hatt en grå barndom, er vokset op
i skygge og er blitt redd for solen. Vi har
mange slike i vår litteratur, Ibsen var dypt
fortrolig med typen. Fra fattigdommen og
halvkulturen kommer flokken av livssky
fanatikere, moralister og kverulanter. Nils Bru
ser ikke utenfor sig selv, uten å tvile stiller
han sine formler op som de eneste. Selv tar

270

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:05:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1936/0306.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free