- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
90

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Dansk Humor — før, under og efter Krigen. Af Mogens Lind

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Mogens Lind

En af Storm P eter s ens mest
indtagende Fø r-K rigsti dst egninger.
»Hvem lægger De for? —- Skræddermester
Rasmussen.»

en Kommentar til en berømt gammel
Skuespillerindes Plan om at spille »Antonius
og Cleopatra» paa sit Teater — i det
Trøstens Udraab: »Frisk Mod, Antonius!».

Paa et Punkt havde den amerikanske
humoristiske Form en særlig
Paavirknings-mulighed. Vittighedsbladene blev i Tiden
umiddelbart før Krigen betydelig mere sex-

betonede end de havde været før.

*



Specialomraader for dansk Humor var
naturligvis Teatrene, Dagbladene, Radioen,
selvom denne sidste endnu ikke har
optraadt som direkte Bidragyder til Humoren,
men har levet videre paa Arv fra Teatre og
Blade. Der er svage Tegn til at Radioen
ogsaa vil finde sin særegne Form for Humor,
men endnu er den sporadisk og tilfældig.

Paa Teatret dukkede en Månd som
Kjeld Abell op med sin egne, poetiske
og alligevel satiriske Form for Humor,
der beskæftigede sig med vore komiske
Sider og blottede dem paa en ofte
forbavsende Maade, som naar han i »Melodien,
der blev væk» skildrer en »Søndagsmiddag»
og en normal dansk »Bryllupsrejse», eller
naar han i »Eva aftjener sin Værnepligt»
drager til Felts imod en traditionel
»Naturbegejstring», eller naar han gør op med
Juletraditionerne i »Marmorduen» —
altsammen fordi han ikke bryder sig om
henkogte Følelser og deres Udtryk.

I Pressen opstod der før Krigen særlige
humoristiske Former, der byggede i høj
Grad paa den bevidste Gentagelse, der
pudsigt nok kom samtidig med de moderne
Propagandaformer og benyttede disses
Virkemidler.

*



I Tiden før Krigen spillede ogsaa
Revyene en betydelig Rolle i den danske Humor,
men det var karakteristisk for den, at den
mere var præget af Lune end af Satire.

Mogens Dam, Brødrene Børge og Arvid
Muller, Poul Sørensen, Holger Bech
og Ludvig Brandstrup og andre havde
ofte festlige Revyindfald i elskværdige
Former og der kunde ogsaa være satirisk
Snært, men man saa aldrig at en dansk
Revy tog »Sager» op, som en Karl Gerhard
gjorde det. De nøjdedes oftest med at
beskæftige sig med de Ting, der i Forvejen
var behandlet andet Sted.

Endelig bør lige omtales Filmen, der dog
udelukkende leverede Farcehumor. Kun
Johan Jacobsen har gjort et Par virkelige
Forsøg paa at finde en dansk — og
amerikansk paavirket — Lystspilstone i Filmen.
*



Den 9. April 1940 indlededes en ny Æra
i dansk Humors Historie.

Humoren fik pludselig Braad og den fik
en Retning — det var ikke mere alles Smil
over alle, det var pludselig et Vaaben.
Det viste sig, at Vaabnet havde en
forbløffende Slagkraft og Træksikkerhed —
og det mest komiske var egentlig, at
Tyskerne aldrig kunne regne ud, fra hvilken
Side Angrebet vilde komme næste Gang —
og det allermorsomste var, at de
overhovedet ikke forstod, at det var et Angreb,
før de havde faaet det at vide af andre.
Mangfoldige Gange opdagede Tyskerne at
Danmark, »dette latterlige lille Land», som
Dr. Best sagde og hvormed han paa den
naiveste Maade afslørede sin Irritation —
dette latterlige lille Land tillod sig at le ad

90

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free