- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
164

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Forgrunnsskikkelser i nyere norsk malerkunst. II. Kai Fjell. Av Pola Gauguin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pola Gauguin

Kramkaren. Olje.

Hans kunst er sterkt bestemt av miljøet
som, enten det er interiør eller landskap,
alltid er bygget utmerket opp for figurenes
plasering og for bildets stemning. Kai
Fjell viser seg også her som den ektefødte
bonderomantiker. Ikke i den forstand at
han er folkelivsskildrer og forteller om
bondens liv og sedvaner. Å, så langt fra.
Jeg tror ikke det er mulig å stedfeste et
eneste av de landskaper eller interiører han
har brukt til sine bilder, og likevel er de
fulle av karakter og eiendommelighet. De
er nokk alle blitt til på mørkeloftet — ofte
sent på natten — når han sitter og fabulerer
sine elskede kvinner inn i ungdommens
drømmeliv i en naken og fruktbar natur
eller et interiør som han selv har vært
mester for. Hele sitt kunstneriske inntak
har han fra livet på bondegården og
utferder i marken, og den måten han dyrker sin

kunst på har en sterk innføling med den
norske folkekunsten. Men han er aldri blitt
hjemstavnsbundet til landet, har alltid
gått med fiolinen under armen. Fra den
tidligste ungdommen har han lyttet til
strengenes toner, og de har lokket ham
sterkere og sterkere fordi de talte om
utlengsel og fridom. Spaltningen i sinnet er
der, underbevisstheten kaller på ham til
kunstnerisk virke. Han er bondens
fortapte søn, som sitter og lytter til byens
hektiske liv, og spiller sin brudeslått til
Madonnas ære.

Tro nå ikke at drømmene bare har vært
lyse og rosenrøde. De hadde også sine
mareridt. Likesom den verden han dikter seg
inn i — stadig i konflikt med virkeligheten
— hadde sine krokveier, så var drømmene
fulle av mørke korridorer, befolket av
angstens og tvilens skremmebilder.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free