- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
229

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Den danske Nationalscene under Besættelsen. Af Robert Neiiendam

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den danske Nationalscene tinder Besættelsen
Af Robert N ei i en dam

y II DSKILLIGE prominente Teaterfolk,
Skuespillere og Forfattere, fik i Aarene før
den anden Verdenskrig lokkende
Indbydelser til at deltage i Fester, som »Nordische
Gesellschaft» arrangerede i Lybæk. Det var
den senere Krigsforbryder, Dr. Rosenberg,
som trak i Snorene. Han var Topfiguren ved
disse Sammenkomster, hvor det af
Nazisterne begærede »Lebensraum» blev forberedt
under fredelig Maske. Fintfølende Deltagere
kunde dog ikke undgaa at mærke, at der
lurede en Hensigt bag Gæstevenligheden, og en
utryg Fornemmelse bredte sig; at den var
berettiget, fremgik senere af Dr. Rosenbergs
egenhændige Rapport, som blev fremlagt
under Processen i Nürnberg. Den egentlige
Mening med Festerne var at modarbejde »de
stærke engelske Sympatier», som fandtes i
Skandinavien, og hertil var det harmløse
»Nordische Gesellschaft» et velegnet Redskab,
fordi det ellers ikke beskæftigede sig med
Politik. Havde Selskabet før været et lidt
romantisk Middel til Vedligeholdelse af
Tysklands kulturelle Forbindelse med Norden,
blev det nu — med Senatspræsident Herman
Rauschnings Ord — »et Værktøj for lumsk
Propaganda og grov Spionage»1.

De, der hoppede paa Limpinden og modtog
Indbydelsen, fik en smigrende Behandling,
men nogen Fremgang i Danmark for den
»kulturelle Nazisme» kunde ikke spores ad
den Vej. Det var i saa Henseende
karakteristisk, at ikke ti af de c. 800 Mennesker,
som tjener det kgl. Teater paa forskellig
Maade, var overbeviste Nazister. Da Krigen
brød ud, ansaa Dr. Rosenberg »sit Hverv paa
dette Omraade for afsluttet»; nu skulde
Brutaliteten og Kuglerne tale.

I Marts 1938 sendte Dr. Rosenberg
Nazisternes Førsteskuespiller Heinrich George ud
paa en lang Turné gennem hele Norden og de
baltiske Lande med Calderons Skuespil
»Dommeren fra Zalamea» paa Programmet. Et stort
Selskab fulgte med, og Opførelsen var meget
kostbar, men den hævede sig i kunstnerisk
Henseende ikke over det almindelige. Hein-

1 Mine Samtaler med Hitler, pag. 148.

rich George virkede som en ejendommelig
Blanding af de populære danske
Skuespillere Oscar Stribolt og Holger Reenberg, og
hans Personale taalte ingen Sammenligning
med Max Reinhardts Ensemble, der før
Nazisternes Magtovertagelse havde gæstet
København, men som nu var spredt for alle
Vinde. »Dommeren fra Zalamea» opførtes paa
Det kgl. Teater, og Hensigten med
Forestillingen var, at vi ogsaa paa Scenens Omraade
skulde imponeres af det tredie Rige. Aaret
efter, nogle Maaneder før Krigens
Begyndelse, modtog Det kgl. Teater gennem
Gesandtskabet en Invitation fra Organisationen
»Kraft durch Freude» til at gæste Berlin. To
af vor Nationalscenes bedste Forestillinger
Holbergs »Erasmus Montanus» og Schillers
»Maria Stuart», blev i Maj 1939 opført paa
Schillerteatret af vore ypperste Skuespillere.
Heinrich George lod alle de medvirkende
fotografere i deres Roller og ledsaget af
Gengivelser af Berlinerpressens smigrende Omtale af
Forestillingerne samledes hele Materialet til
et Mindealbum, der tilsendtes Det kgl. Teater
— netop i den Maaned, da Udenrigsminister
v. Ribbentrop underskrev
Ikke-Angrebspagten med den danske Ståt. Saaledes blev
vi ikke alene paa Teatrets Omraade beroliget
af vore sydlige Naboer. Tilsyneladende havde
de kun fredelige Hensigter.

Den første Dag i September 1939 udbrød
Krigen, og den 9. April 1940 gennemførtes
det, som det senere viste sig, længe forberedte
voldelige Overfald paa Danmark. Besættelsen
kom bag paa os, og en af dens mange Følger
blev en øjeblikkelig stærk Nedgang i
Teaterbesøget. En indstuderet Forestilling, Pär
Lagerkvists Skuespil »Manden uden Sjæl»,
maatte opgives paa Grund af det triste
Indhold. Den deprimerede Stemning taalte ikke
et yderligere Tryk. Noget direkte Indgreb fra
tysk Side i Teatrets Ledelse fandt ikke straks
Sted; nu, da tysk Militær havde Magten,
skulde alt helst glide fredeligt.
Besættelsestroppernes Chef, Flyvergeneral v. Kaupisch,
gav Overenskomst-Parolen Udtryk, da han
ved en Pressemodtagelse paa Hotel
d’Angleterre sagde, at Tyskerne ikke var kommet for

229

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free