- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
283

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Två visböcker från 1700-talet. Med musik av J. Wikmanson och J. M. Kraus. Av C.-G. Stellan Mörner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Två visböcker från i 7 o o-t a l e t

ningen», tonsatt av Wikmanson och
dedicerad till fru Gustava Palmstedt och
intendenten Fischerström den 31 mars 1792. Text
och noter förvaras i ett vackert band bland
KB:s handskrifter och beskrivas i Åke
Setterwalls avhandling »Erik Palmstedt
1741—1803» (1945). Hela innehållet är
handskrivet av Wikmanson, både Bellmans
text, noterna och det vackert textade
titelbladet med en förtjusande vinjett i
rokokostil. Denna sistnämnda kan — enligt
förmodanden av Olof Byström och Åke
Setterwall ■—■ ha ingen mindre än Pehr
Hilleström till upphovsman.

Det intressanta är emellertid, att man i
Wikmansons visbok påträffar hela
»Häck-ningen», fördelad på 6 olika visnummer och
enligt komponistens datering tonsatt
under loppet av 3 dagar, den 7—9 mars 1792.
Åtskilligt tyder på att Wikmansons
version är nedskriven något senare än den i
KB:s exemplar, och i varje fall utgör den
förra en något reviderad och utförligare

upplaga. Även i Wikmansons exemplar
återfinner man den vackra vinjetten (av
Hilleström?), och de bägge teckningarna
ha en nära nog fotografisk likhet med
ann. Men för övrigt skiljer sig
Wikmansons exemplar i följande avseenden
från KB:s.

1) På titelbladets baksida står en liten
notis på franska av Rousseau, där man får
förklaringen till den benämning på hela
stycket som står över själva namnet på
Wikmansons exemplar: Cantille, d. v. s.
liten kantat.

2) Som motto användes ett litet franskt
epigram, som i Wikmansons exemplar (till
skillnad från KB:s) är försett med en
enastående elegant miniatyrnotskrift.

3) I Wikmansons exemplar finnas
slutligen betydligt utförligare anvisningar
rörande tempo, dynamik och frasering, något
som i fortsättningen bör uppmärksammas
vid uppförande av denna älskvärda
rokokokantat, eftersom de i Carléns bellmansupp-

283

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:12:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1949/0317.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free