- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sextionde årgången. 1951 /
170

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Paul Belmondo — skulptör från Alger. Av Per Persson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Per Persson

Jeanne d’Arc (Kyrkan i Laigle).

Chaillot i Paris. I en grupp med sträng
arkitektonisk stil visar konstnären här sin
tolkning av »Dansens födelse», på en av de
centrala metoperna i teaterfasaden;
motivet är utfört i hög relief och med måtten
2X2 meter. De enkla formerna och den
storslaget harmoniska rytmen i dessa två
vackra kvinnofigurer är väl delvis betingade
av att de framställts på ganska stor höjd
och därför alltid måste iakttagas nedifrån.
Belmondo har överhuvud aldrig visat sig
svag för detaljer i sin konst, han gör det
ej heller här.

Under de följande åren gav sig
Bel

mondo i kast med allehanda arbeten; både
världsliga och andliga motivkretsar
inspirerar honom, och han arbetar hela tiden
vidare på sin linje mot en allt intensivare
inlevelse i sina verk. Inget får honom att
förtröttas i sitt arbete, ej heller kan han
bringas ur jämvikt i sitt familjeliv, där
han, enligt vad han själv framhåller, fått
en outsinlig inspirationskälla. Han ställer
också ut regelbundet i de parisiska
salongerna, och beställningarna kommer allt
tätare. Porträttskulptören Belmondo
förenar sig med plastikern, och den medfödda
bildhuggartalangen kompletteras av en
allt säkrare och mognare blick på
människan, grundad på ett växande intresse för
praktisk psykologi. Alla hans byster i sten,
i gips eller i brons lever till stor del tack
vare sina karakteristiska drag. Ingen
över-eller underbetoning skymmer där det
verkliga uttrycket. Den fasta tekniken mjukas
dock med åren upp av konstnärens
tydliga vilja att dra fram det värdefullaste
och sannaste hos modellen. Belmondo
gör själva materialet levande genom att
starkt avteckna de olika planen mot
varann; därigenom lyckas han s. a. s. hålla
fast ljuset, vilket är så utmärkande för de
flesta av hans arbeten.

De olika strängarna i sitt konstnärskap
anslår Belmondo djärvt och fulltonigt och
når också ovanlig skönhet och inlevelse i
sin kanske vackraste skapelse, den kända
statyn av Jeanne d’Arc, som är komponerad
för kyrkan i Laigle. Den unga herdinnan
från Domrémy är framställd med lång
jungfrulig kropp, bärande ett lamm på sina
knäppta händer. Det strålande,
inspirerade ansiktet inramas och framhäves på
ett fridfullt sätt av hennes långa fallande
hårlockar. I samma anda har Belmondo
för den motsatta nischen skapat en Sainte
Geneviéve, som dock äger ett mera moget
uttryck än Jeanne d’Arc. Den heliga
Geneviéve framställs bärande katedralen.
Det är domprosten i Laigle, abbé Girard,

170

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:12:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1951/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free