Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Lennart Rodhe. Av Torsten Bergmark
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Torsten Bergmark
än något annat ger klara besked om hans
motiv, hans medel och hans sätt att arbeta.
Och i den finns också förborgat vad Rodhe
menar med »konkret». »För annars stannar
arbetet». . . detta att konstverket skall
fungera, ge upplevelsen av en ständig
rörelse, ett perpetuum mobile, skapat genom
färg och linje i oavbrutet samarbete.
Med utgångspunkt från »Sågverket»
börjar Rodhes »konkreta» period, som är
intimt förknippad med arbetet på två
monumentaluppgifter. 1946 hade Rodhe av
arkitekt Åke Lindquist fått i uppdrag att lämna
in förslag till dekoration av en vägg i
teckningssalen i Nya elementarskolan i Ängby.
Den första skissen hade Sågverket som
motiv, men Rodhe fann snart att det var
otänkbart att överföra denna målning på
en vägg i ett relativt litet rum om han
behöll den motiviska anknytningen och det
trots allt relativt stora bilddjupet. Studierna
för väggen resulterade i temperamålningen
»Drakar», som finns i 6—7 versioner och
»Snurran», olika versioner i tempera och
pastell. Det är själva rörelsemotivet i
»Sågverket» som har tagits upp och vidare
utvecklats i dessa kompositioner. »Drakar»
(färgbild i Konstrevy nr 6 1950) har fått
sitt namn genom associationer tillkomna
under arbetets gång. Rent motiviskt finns
där ingenting, men det är inte svårt att
tänka in pappersdrakarnas flykt i stigande
cirkel- och zigzag-rörelser i bilden. Rodhe
har här lämnat den yttre verkligheten som
motiv bakom sig för att skapa bilder som
lever enbart i kraft av de konstnärliga
medlen, färgen, linjen. Den rörelse och den
rymd, dvs. det liv som finns i bilden beror
på att Rodhe här tillämpat vissa optiska
lagar för färgernas sammanhang,
elementära och enkla, kanske självklara lagar,
men fundamentala och viktiga. En färg
bildar en figuration vars rörelser man kan
följa i bilden, den griper in i och övergår
i andra. Man kan starta på olika håll och
följa olika banor. Strävan att förena allt i
ett organiskt sammanhang har resulterat i
en bild som är sluten i sin egen verklighet.
Åskådarens upplevelse får sin rikedom
genom relationernas mångfald,
tillfredsställelsen av att uppleva en värld av
harmoni och lagbundenhet, som ändå inte är
enformig, utanför den vanliga verkligheten.
I kartongen för Ängbyväggen ingår
ursprungligen »Drakar» till vänster och
»Snurran» i mitten till höger, där den samlar upp
rörelsen. Det stora formatet och
karaktären av väggmålning i en bestämd miljö
har orsakat många vanskligheter. Så har
t. ex. en spiraltrappa tätt framför
målningen på vänster kant fått
»inkompone-ras» på så sätt att den sedd från olika
punkter i rummet tar upp olika rörelselinjer
i målningen. Rakt framifrån skär den
vertikala stolpen mitt igenom olika
skärningspunkter i målningen, och räcket tangerar
och bildar utgångspunkten för olika
rörelseriktningar. Principen är för övrigt: små
delar i större enheter. Exempelvis upprepas
röda triangelbitar så att de fungerar som
sammanbindare av en större triangel, som
i sin tur ingår i en annan större figuration
osv. Alltsammans sammanvävt i en ständigt
fortsatt rörelse.
Arbetet på Ängbykartongen avbröts tills
vidare för ett annat större arbete. Hösten
1948 fick Rodhe efter en begränsad tävling
i uppdrag av Statens Konstråd att utsmycka
en vägg i Östersunds nya posthus. Under
sommarens studier i Gerlesborg hade Rodhe
hittat och tecknat av en trasig snäcka som
ledde intresset in på spiralbanor. Det kan
förefalla egendomligt att Rodhe också stod
ute och målade, kompositioner som till
synes inte hade något att göra med den
omgivande naturen. Men det är
betecknande för Rodhes ständiga beroende av
naturen, inte bara som allmän
inspirationskälla. Han försökte här bl. a. lära känna
den gula färgen i olika kombinationer, som
fanns i en gul mossa omkring honom.
Den i oktober var hans förslag »Paket i
432
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>