Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Verner von Heidenstam som målare, av Bertil Waldén
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
». . . grenslar på tunnan med lutad käpp
och stortån hakad om svickan.
Han gungar drucken. Han hänger läpp . . .»
— både stortån och underläppen ha karrikerats på ett
iögonenfallande sätt.
Och i en anmärkningsvärt schwungfull komposition (fig. 8),
utförd i ett rappt, klatschigt och summariskt maner, har den
ana-kreontiska extasen tagit gestalt i nära anslutning till den
klassiska skildringen i »Tvillingbröderna»:
»Små tjuvar till gossar tumla i damm
med benen brett, med magen fram
och slunga sitt vatten i strålar,
som regnbågsfärgade falla till vin
i kiknande gubbarnas skålar.
Hör stojet av Racchuspräster,
som hosta fram anapester!
Mænaderna slå dem till backen.
De klämma vilt deras huvud ren
emellan sina nakna knän
och trycka mot grinande tänder
så fullt av drypande druvor,
att gubbarna rossla i skratt och skräck . . .»
Av ej mindre intresse är den förmodligen samtidiga första (?)
versionen av »Titanerna storma Olympen» (fig. 9).1) Ett par
bevingade titaner (eller snarare demoner?), en manlig och en
kvinnlig, halvligga på klippblock, framforslade på en av
skrålande fauner och nymfer dragen vagn, bakom vilken nakna gestalter
sluta an och hjälpas åt att vältra fram än flera block, avsedda
som tillhyggen i den stundande kraftmätningen med olympierna.
Scenen är fångad med suggestiv bravur, i ett brusande
fortissimo, som vid en jämförelse med »Dionysoståget» endast avviker
Repr. i »Bonniers månadshäften» 1909, s. 482.
8 94
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>