Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
HR)
Disse Værkers kunstneriske Værdi og Stil er meget forskellig. Be-
tragter man Grupperne i Slotsalleen, ses det let, at den Rokoko-Maner,
som Wiedewelt dels var opdragen i herhjemme og dels havde faaet ud-
viklet under sit Ophold i Frankrig, trods de Winckelmannske Teorier
endnu havde stærk Magt over ham. Kompositionen er i dem alle meget
effektfuld, Bevægelserne ofte stærkt vredne og nærmest anmassende.
Det er Tableau-Optrin. Paa intet Punkt mærkes et personligt Syn
eller et ejendommeligt Følelsesliv; der er intet Naturstudium, der er
ingen mere indgaaende Forstaaelse af Menneskeskikkelsen, og dertil
kommer, at Figurerne i vore Øjne tage sig noget ufrivilligt-komisk
ud; trods de bevægede Situationer have de et Anstrøg af pedantisk
Alvor og marionetagtig Stivhed. Et Lyspunkt er Wiedewelts unis-
kendelige Evne til at forme en afsluttet Gruppe og til at faa Figu-
rerne til at virke nogenlunde rigtigt i Forholdene, alt ganske vist paa
en grov og ydre Maade. Som Prøve paa disse Arbejder kan henvises til
den her afbildede Gruppe af Perseus og Andromeda. Sammenlignet
med de ældre hjemlige Billedhuggeres Værker — med Gerckens og
Sturmbergs — betegner den i flere Henseender et bestemt Tilbageskridt ;
Humøret er forsvundet og Udførelsen er betydelig ringere; den bevidste
Stræben efter klassisk Simpelhed har ført Kunstneren ud i den fladeste
Almindelighed. Det bedste ved dette og de tilsvarende Arbejder er
Piedestalerne, der baade ere simple og smagfulde, om end noget ængste-
lige i Profilerne.
I andre af Fredensborg Værkerne kom Wiedewelt sit antikke Ideal
en Del nærmere; i Danmark og Norge-Monumenterne har han opnaaet
noget af den monumentale Kraft, som savnes i de førnævnte Grupper;
dog er ogsaa disse Arbejders kunstneriske Værd ret betinget; deres an-
tikke Holdning er kun paa Overfladen; Ansigtsudtrykket er hos begge
de ideale Kvindeskikkelser tomt, og for Danmarks Vedkommende tillige
noget sødt. Om Formbehandlingen gælder noget lignende. Dertil kom-
mer, at Drapperierne mangle Simpelhed; det dækkende Stof lægger sig
saa tæt over Legemet, at dette paa en meget plump Maade skinner igen-
nem. Rokokoens Frase er som altid i hans Kunst Understrømmen.
Figurerne paa Frederik den femtes Monument i Roskilde Domkirke og
»Troskaben« paa Frihedsstøtten i København danne ikke Undtagelser
fra denne Regel, skønt de ligesom Danmark- og Norge-Monumenterne
høre til hans betydeligste Værker.
Høyen siger om nogle af Wiedewelts Arbejder, åt der er noget
underligt »møbelagtigt«?? over dem; hvad han mener dermed, er ikke
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>