- Project Runeberg -  Pedagogisk tidskrift / Tjugonde årgången. 1884 /
307

(1903-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

307 Tankar rörande religionsundervisningen.

än att den inträdessökande må ega någon kännedom om de
märkligaste personer i Gamla och Nya testamentet jämte
kunskap om de vigtigaste tilldragelser, hvilka stå i närmaste
sammanhang med deras lif och verksamhet. Detta vill med
andra ord säga, att gossen bör i den förberedande skolan
hafva fått göra någon liten förberedande bekantskap med
sin bibel. Huru pass vidsträckt denna bekantskap kunnat
blifva, därpå bör man ej lägga någon synnerlig vigt.

I de tvänne lägsta klasserna af de allmänna läroverken
bör ingen katekesläsning förekomma, så vida man icke under
begreppet katekesläsning vill hänföra inlärandet af de tio
budorden, trons artiklar och Fader vår — allt naturligtvis
utan Luthers förklaring. I dessa nämda klasser bör det vara
Bibeln och den därur hämtade bibliska historien som må
läsas. Om någon ålder är i behof af en konkret, lefvande
och åskådlig undervisning, så är det väl barnaåldern. Att
bjuda denna ålder abstraktioner, är att gifva stenar för bröd.
Kännedomen om barnens natur och om dennas allra enklaste
kraf borde för länge sedan hafva manat att utmönstra
katekesen från de lägsta klassernas skema. Hvarje skäl för
katekesens bibehållande på det lägsta stadiet har förefallit
oss blott såsom uttryck af en okritisk kärlek till det
bestående. Yrkandet på katekesens borttagande från de lägsta
klasserna innebär dock intet uppgifvande af fordran på klara
och bestämda kunskaper. Förvisso har läraren rikliga
tillfällen att meddela och inskärpa tros- och sedelärans
allmännaste grundsanningar äfven under bibelstudiet. Men en helt
annan färg få dessa sanningar, om de sålunda meddelas,
än om de gifvas under form af nakna lärosatser.
Dessutom kan lätt katekesen i rent formelt- hänseende få en
förslöande inverkan, hälst om icke undervisningen i densamma
handhafves med skicklighet och takt. Uppstäld som den är
i form af frågor och på förhand gifna svar, afvänjer den lätt
från vanan att tänka, och äfven från denna synpunkt är det
befogadt att yrka, att barnet icke från första början inöfvas
i att mekaniskt inlära det religiösa innehållet, utan att det
först må hafva åtminstone en aning om, att det verkligen
gäller att tänka själf, innan en dylik lärobok sättes i dess
händer. Vi veta mer än väl, att den skicklige och verkligt
intresserade läraren kan oskadliggöra mycket under vanliga
omständigheter skadligt och på ett fruktbringande sätt
begagna sig äfven af det i och för sig bristfälliga; men tänka
vi på mängden af lärare, så måste medgifvas, att vårt yrkande
är befogadt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:33:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pedagtid/1884/0309.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free