- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
29

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och enskilda lifvet pä hans tid var undergräfdt, och han
hade därvid icke heller dragit i betänkande^att säga
sanningen äfven till och om de enskilda. Sä hade han sårat
mänga. Vidare såg den demokratiska reaktionen, som
med och efter de trettio tyrannernas störtande gjorde sig
gällande i Aten, uti Sokrates, som hyllade det grundliga
vetandets aristokrati och hos ungdomen inplantade dennas
grundsatser, en farlig motståndare. Därtill kom, att Sokrates,
till följd af formen för sin filosofiska verksamhet och den
därigenom starkt accentuerade negativa ställningen icke
blott till den föregående bildningens uppenbara villfarelser
utan äfven till dess riktiga meningar, för så vidt de blott
voro meningar och ej vetande, af många sina samtida
förblandades med solisterna, hvilkas grundsatser i enskildt
och offentligt lif hade burit så bittra frukter. Allt detta
sammanlagdt medförde mot Sokrates en anklagelse och
omsider en dödsdom, hvilken gick i fullbordan i maj månad
399 f. Kr.

När Sokrates hade tömt giftbägaren och därvid gifvit
sina vänner det sista beviset af en ädel, lugn och
upphöjd karaktär, förskingrades hans lärjungar, tilläfventyrs
af fruktan, att förföljelsen skulle utsträckas äfven till dem.
Deras förskingring var emellertid lika mycket en inre som
en yttre. Ur sokratismen uppväxte flera skolor, hvarandra
tämligen olika. Den ena af Sokrates’ lärjungar hade
uppfattat ett moment af sokratismen, missförstått det eller
utbildat det ensidigt, en annan hade gjort detsamma med
ett annat. Så hade den sokratiska likställigheten mellan
det högsta goda och lycksaligheten, hvilken hos honom
betydde likställighet mellan dygd och lycksalighet, hos
Aristippos ledt till den åsikten, att det högsta goda vore
ögonblickets lust, ty när man har den, åstundar man intet
bättre och har sålunda lycksalighet. Aristippos’ skola

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free