- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
52

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hvad därom i allmänhet tros, tänker jag, säsom jag nyss
sade, icke på dessa ting, utan på mig själf, om jag
till-äfventyrs är ett odjnr, mer slingrande och rasande än
Tyfon, eller ett mildare och enklare väsen, som till sin
natur är delaktigt af någonting gudomligt och ädelt».

Dessa utsagor angifva tillräckligt tydligt, hvilken
ställning Sokrates hade velat intaga till kunskaper och insikter
i allmänhet. Icke alla äga för honom filosofiskt värde;
det göra de allena, hvilka uttrycka själfkännedom i den
betydelse, hvari Sokrates tog detta ord, nämligen den af
vetande om den andliga och moraliska värld, hvilken
människan bär inom sitt eget bröst. Nu är det visserligen
sant, att, enligt Platon, filosofien fick Iof att behandla
denna inre, andliga värld äfven från annan synpunkt än
den rent moraliska, nämligen från synpunkten af sann
och motsägelselös och i alla afseenden fullkomlig
verklighet; men detta innebar dock endast en utvidgning af
synpunkten, icke en öfvergång till en väsentligen annan
ståndpunkt eller till erkännande af filosofiskt värde åt någon
annan värld än den, Sokrates hade menat, när han talade
om det där inre, i människans väsen förlagda, gudomliga.

Om vi sålunda finna, att Platon i sin uppfattning af
filosofien står på sokratisk botten i det afseendet, att han
i filosofien låter teori och praxis oskiljaktigt höra
tillsammans, äfvensom däri, att filosofien upplåter ett
sär-skildt område, den andliga och den eviga världen; så få
vi framför allt icke glömma, att hans uppfattning af
filosofien liknar den sokratiska i det tredje afseende, som
förut är omnämndt, jag menar, att filosofien måste vara
vetande. Att någon annan kunskapsform än vetandets för
filosofien icke dugde, det var Sokrates outtröttlig i att visa.
Det fanns väl näppeligen någon man i Aten, bland dem,
som brukade besöka gymnasierna, torgen eller pelar-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free