- Project Runeberg -  Religionen i religionerne /
80

(1910) [MARC] Author: Henrik Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hellige skrifter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

80
religiøst seet, hvad angaar jødernes fangenskap i Egypten
os nu? Forstaar vi imidlertid historiens figurlige betyd
ning saa blir det ogsaa klart at beretningen har universell
betydning og gjelder alle tider. Ved „jøderne“ forstaaes
nemlig menneskene i sin almindelighet som tages tilfange
og maa trælle i „Egypten“, d. v. s. den materielle verden,
for tilslut at finde en befrier der fører dem under mange
prøvelser til „Kanaen“, det „forjættede land“, hvormed
ikke menes Palæstina, men en salig tilstands de kristnes pa
radis, brahminernes „Mokdeha“, buddhisternes „Nirvana“.
Paulus lagde en mystisk betydning i skrifterne og ansaa
de i samme omtalte begivenheter som billeder for univer
selle sandheter; saaledes siger han om historien om
Abraham, „ved hvilke ting noget andet betegnes“. I
Zohar siges likefrem: Lærens beretninger er dens kappe.
De enfoldige ser alene paa dragten, d. v. s. lærens be
retninger; mere forstaar de ikke. De oplyste ser deri
mot ikke blot kappen, men hvad kappen indeholder.
Maimonides, den lærdeste rabbiner, siger om SKapelses
historien : Vi maa ikke tage bokstavelig det som er skrevet
i skapelseshistorien, eller have den samme mening som
er almindelig blandt folket. Hvis det ikke forholder sig
anderledes, vilde vore gamle vismænd ikke have gjort
sig saameget umak for at skjule meningen og at benytte
allegoriens slør for at skjule den sandhet den indeholder
for de uindviede øine. Og Origenes spørger: Hvilket
menneske er saa dum at tro, at Gud optraadte som
gartner og plantet en have i øst?, at «livsens træ“ var
et virkelig træ som kunde tages paa, og hvis frugt havde
magten til at gjøre udødelig? Men saa dumme mennesker
findes i vor „oplyste“ tid.
St. Dionysios Areopagiten, en discippel av Paulus
siger at livet og aanden i den kristne lære bestaar i
kjendskapet til de hellige mysterier og illuminationen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:00:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/relirel/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free