Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Læren - Universet — Makrokosmos
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
254
Ti vid at denne verden kun er et optrin i evigheten;
den er en markedsplads i ørkenen hvor de som reiser
den lange vei kan gjøre lndkjøp til reisen. (W. Gazelli).
Denne jord o du uvidende discippel er blot den
dystre indgang som leder til den gryning som giver for
bud paa livets dag, det lys som ingen vind kan slukke,
det lys som brænder uten veke eller næring. (Gyldne
Forskrifter).
De som kjender „dagen“ og „natten“ vet at Brahmas
dag bestaar av 1000 Yugaer og at hans nat varer yder
ligere 1000. Naar dagen oprinder fremgaar verdenerne
av det umanifesterede dyp. Alle disse verdener med alt
hvad i dem et, fremsprungne i tilværelsen, opløses atter
ved nattens indbrud. (Indisk).
Det er paa grund av min vilje som naturen frem
bringer det bevægelige saavelsom det ubevægelige; det
er i kraft av min vilje at verdenerne kredser i sine baner.
(Bh. G.)
Gud er den evige ro, aapenbaringen bestaar i bevæ
gelse. Alt som fremkommer paa jorden er kun resul
tatet, aarsaken er i himmelen. (Zohar).
Alt er kun lidt av et underfuldt hele, hvis legeme
er naturen og hvis sjæl er Gud. (Pope).
Verden er et menneske, og mennesket er en verden.
(Sufismen).
Ved utgangen av hver „nat“ vaagner Brahma som
har været forsænket i søvn og later formedelst rørelsens
egen kraft av sig selv utgaa verdenssjælen. (Manu).
Logos er saaledes den første lysning i ur-mørket, og
aarsaken til alt som manifesterer sig i det gryende univers;
fra ham utgaar alt og til ham vender alt tilbake. Han
er den guddommelige tanke boende i ur-substansen.
Det næste avsnit i utviklingen er at Logos paa en
maate deler sig, optræder som en dualitet av aand og
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>