- Project Runeberg -  Östergötland / III. Fornsägner och kulturbilder från Östergötland /
417

(1914-1920) [MARC] Author: Anton Ridderstad
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anteckningar - Davids orkester av Per Hörberg - “En bortglömd östgötavisa“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

AttTECKNINGAfc. 417
10. För min enskilda del kan jag endast anse det tillfredsställande
att denna tavla återkommit till Norrköping under Östergötlands musei
nuvarande läge. Helt säkert kommer tavlan nu åter att »försättas i vär¬
digt skick att räddas ur en djupt orättvis förnedring», som det så sant
såges i nämnda artiklar.
Stockholm den 19 mars 1919,
Anton Ridderstad.
Då detta meddelande infördes i N. T., tilläde red. för sin del: »Kap¬
tenen Anton Ridderstad, vars nit för landskapets minnen år bekant och
vars livsgärning som skapare av Östergötlands museum år bestående»
samt vidare, »att kapten R. därmed nog visat, att han i denna ansvars¬
fråga är oantastlig».
Huru den Hörbergska tavlan på senaste tiden vårdats framgår av
ett yttrande om densamma av tavelrestauratören 6. Nilsson, som klart
och tydligt framvisar:
1. Att N. av fil. d:r Lundgren och Rådman Beckman anmodats att i och för en
tilltänkt restaurering yttra sig om tavlan. Densamma, som vid detta tillfälle hade sin
plats i förenämnda stall, befanns fastsurrad om en planka, som dock ej hade för den¬
samma erforderlig längd. På detta otillfredsställande sätt emballerad — varom flera
parallella brott i färgen ger bevis — kom den till Norrköping.... De parallella brot¬
ten i färgen tyda även på, att den av utrymmesskäl under transporten blivit hoptrampad.
Härav framgår, förutom att den avsänts från Linköping på ett olämpligt sått
förpackad, att man i Norrköping låtit tavlan ligga i denna klandervärda >fastsurrning»
i ett stall från våren och till den 17 oktober, d. v. s. i minst ett halvt år.
2. Att N. icke gillar att en dukremsa blivit fastsatt å tavlans baksida. Detta
var dock en nödvändighet.
3. Att N. finner det olämpligt, att tavlan efter restaurationen hoprullats, utan
att den i stället skulle uppspänts på ram.
I detta sista uttalande kan helt naturligt var och en med något om¬
döme i denna sak icke annat än giva förf. rått. Men, då den icke
kunde få kvar*stanna på den plats, där restaurationen försiggått, måste
den föras därifrån. Utan att hoprullas Jcunde den icke förflyttas.
Då museets kyrkliga föremål några år därefter förflyttades till Lin¬
köpings domkyrkotorn, fick den Hörbergska tavlan stanna kvar på sin
gamla plats, oaktat i tornet fanns lämpligt utrymme för densamma. Då
kapten R. senare tillfälligtvis fick kännedom härom, förfrågade han sig
på vederbörligt håll, varest den var uppsatt, och fick då kännedom om,
att den låg — fortfarande hoprullad på en vind.
»En bortglömd östgötavisa».
Under nämnda överskrift har en förf. Sigurd Erixon i Meddelande
från Östergötlands fornminnes- och museiförening 1913—14 fäst upp¬
märksamheten vid, att den bekanta visan »Ack Värmeland, du sköna, du
härliga land» av Anders Fryxell är en omformad östgötavisa.
21—184615. Ridderstad, Östergötland III.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:16:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ridoster/3/0431.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free