Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romas kristna katakomber.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
att den halft hedniska gnosticismen spelade den största, låt
vara dolda, roll i de kristna konstidealens födelsehistoria[1].
För det första är det mera sällan från den hedniska
föreställningskretsen som de kristna hämtat sina symboler. Vida
oftare har detta skett från det gamla testamentets berättelser,
eller det nyas liknelser och händelser. Så se vi Job, som
yttrade: »jag vet att min förlossare lefver, och att han skall på den
yttersta dagen uppväcka mig från de döda, och jag skall
sedan med denna min hud omklädd varda och i mitt kött se
Gud», framställas såsom sinnebild af de kristnas förhoppning
om uppståndelse och evigt lif. Ofta se vi på katakombernas
Bild 21. Noach i arken, freskmålning från S. Agnese. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>