Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - En underbar man
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
vidtager i dessa studier. De avlösa icke varandra;
de äro ett. Man ser där till dömes en hallonbuske
med dess blad och blommor. Man kan räkna deras
ståndare och pistiller; man kan noga följa
nervförgreningarna i bladen och utskärningarna i
deras bräm. De äro som fullt tillförlitliga
illustrationer till ett botaniskt verk, och likväl
äro de tillika något helt annat: verkliga konstverk,
ingivna av skönhetssinnets liv och hänförelse.
På samma sätt förhåller det sig med hans anatomiska
teckningar. I sitt förvaringsrum i Windsor voro de
länge otillgängliga för forskaren. En av de förste
eller kanske den förste, som fick undersöka dem, var
på 1850-talet anatomen doktor Knox. De uppfyllde honom
med beundrande förvåning. Han har sedan skrivit en
avhandling med anledning av dem. En annan anatom,
professor Langer vid universitetet i Wien, har också
undersökt dem och återkommer ofta till dem i sitt år
1884 utgivna arbete »Anatomie der äusseren Formen».
Han påpekar, huru utomordentligt fina och träffande
Leonardos iakttagelser äro. Och likväl - man ser
genast, att det icke är endast en skarpt iakttagande
vetenskaplig forskare, utan även en snillrik konstnär,
som gjort dem. Leonardo har fått syn på så mycket,
som ingen anatom före honom iakttagit. Människokroppens
under huden gömda partier likasom bortblanda sig i
varandra. För att skilja dem åt måste man, så att säga,
upptäcka dem. Då Leonardo avtecknar armmusklerna,
markerar han deras förhållande till
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>