Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritiken av konsten
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Det är märkvärdigt, att när man talar om Tolstois
idéer om vetenskap och konst, lämnar man vanligen
åsido den viktigaste av de böcker, i vilka dessa idéer
fått uttryck, nämligen Vad böra vi göra? (1884—86). Det
är i den Tolstoi för första gången tar upp striden mot
vetenskapen och konsten, och ingen av de följande drabbningarna
har sedan i våldsamhet övergått denna första
sammanstötning. Det är förvånande, att ingen tänkt på att under de
stormanfall, som hos oss nyligen företagits mot vetenskapens
och de intellektuellas fåfänga, erinra om dessa sidor. De
utgöra den fruktansvärdaste anklagelse, som nedskrivits
mot »vetenskapens eunucker» och »konstens plagiatörer», mot
dessa andliga kaster, vilka efter att hava omintetgjort eller
kuvat de forna härskande kasterna — kyrka, stat, armé —
installerat sig på deras plats och utan att vilja eller kunna
göra människorna någon nytta fordra, att man skall beundra
dem och blint tjäna dem, medan de såsom dogmer förkunna
en oblyg tro på vetenskapen för vetenskapens skull och på
konsten för konstens skull — en ljugande mask, varmed de
personligen försöka skydda sig, en apologi för deras oerhörda
egoism och deras tomhet.
»Framställ det icke, som om jag sagt», fortfar Tolstoi,
»att jag förnekar konsten och vetenskapen. Jag icke blott
icke förnekar dem, utan det är i deras namn jag vill förjaga
säljarna ur templet.»
Vetenskap och konst äro lika nödvändiga som bröd och vatten,
till och med nödvändigare . . . Den sanna vetenskapen är
kunskapen om alla människors uppgift och följaktligen om alla
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>