Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Tsar Peters ungdom
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
stolar, klädda med gyllenduk och pressat läder, en ljuskrona i form
av ett tellurium med framställning av sol och måne, i furstens
sängkammare hängde stora, på väv uppfodrade kartor från Tyskland.
I furstens bibliotek funnos latinska, polska och tyska skrifter,
statsvetenskapliga verk och grammatikor, teologiska och kyrkohistoriska
böcker, en dramaturgi, alla slags kalendrar, en sångbok, ett arbete
i veterinärläkekonst, skönlitterära, militärvetenskapliga, geografiska
arbeten, ett zoologiskt verk på tyska o. s. v. Man kan av dessa
uppgifter sluta till furst Golitzyns andliga intressen, och en så bildad man
i Ryssland var, såsom en samtida anmärker, »ett sällsynt villebråd ».
Till prinsessan Sofias närmaste omgivning hörde en munk vid
namn Medjedjev, som delvis fått sin utbildning i Lill-Ryssland och
som även haft Sofias egen lärare Simeon Polozskij till lärare.
Medjedjev var utomordentligt lärd; han är Rysslands första bibliograf och
hans bibliotek räknade hundratals band. Kievs berömda metropolit,
Peter Mogila, hade 1631 därstädes grundat en akademi, vid vilken
efter jesuitiskt mönster undervisning lämnades i poetik, retorik,
filosofi och teologi. Från denna lillryska akademi grundades vid det
Zaikonospasska klostret i Moskva en slavo-greko-latinsk skola under
tsar Alexejs regering och leddes av sydryska och polskfödda lärare,
som blevo de kulturella föregångsmännen till tsar Peters andliga
reformarbete.
Bland dessa befann sig Simeon Polozskij, vilken genom sina
angrepp mot raskolnikerna och sin lärda verksamhet i övrigt blev ett
slags härold för den stundande »reformationen »i ortodox anda,
likasom han genom sina bibliska skoldramer, av vilka minst två med
religiöst innehåll bevarats åt eftervärlden, i denna gren av litteratur
blev en föregångare i Ryssland. Medjedjev innehade vid tsarevnan
Sofias hov en hovprelats och hovpoets ställning samt representerade
den rationella bildningen gent emot grekernas lärdom. För övrigt
voro världsliga angelägenheter ingalunda främmande för honom,
och innan han ägnade sig åt den andliga banan, hade han velat ägna
sig åt diplomatien under den utmärkte Ordyn-Nasjtsjokins
ledning. Med patriarken Joachim låg han i fejd, och den åsikten var
allmän, att han själv ville bli partiark. Han hade emellertid
förenat sitt öde med tsarevnan Sofias, och då hon störtades, medförde
detta även hans eget fall.
Mindre betydande genom gåvor och kunskaper, men framstående
genom sin maktställning under Sofia var Sjaklovityj: hovman,
fallen för ränker, våldsamhet och förbrytelser, samt i besittning
12
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>