Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Antoine de Beaulieu. Af Carl Silfverstolpe
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Antoine de Beaulieu. 11
som var beläget i slottets östra öfversta våning, med 5 fönster åt
strömmen och 4 åt stora borggården. Väggarna voro prydda med
»4 jagter och 13 tapeter» (gobeliner); utanföre låg ett mindre rum
med två fönster åt strömmen, som kallades komedikammaren, der
5 tapeter voro upphängda. Utom den i föregående not nämda
ridå af hvit atlas, som var försedd med guld- och silfversnören,
fans äfven en annan »förlåt» af gult och blått lärft. Af
dekorationer nämnas »1 swensch landtafla på hwitt atlasch» samt »1
landtafla på papper fodrat med obleekt lärfft»1). För ballettsalen var
en särskild vaktmästare anstäld2).
D. 3 Nov. 1640;
6 alnar grått piuk.
24 alnar blekt lerfft.
6 lod silke.
8 dussin små guldknappar.
D. 15 Jan. 1644:
10 alnar gement leröft.
10 alnar lybegskt grådt.
Cupidinis bogha och pijl med dess vinger.
1) Inventarie-förteckningar i Riksarkivet, saml. »Svenska Hofvet.» — I sitt
hus på Södermalm hade Thum inredt en teater, der han spelade för
allmänheten.
2) Vid k. Karl X Gustafs förmälning 1654 uppfördes å denna sal en af
Brunati författad »Festa Theatrale». Öfver teatern finnes en af »språkmästaren»
Jacopo dal Pozzo författad beskrifning; enligt denna rymde salen tvenne
amfiteatrar, den ena för adeln, den andra för borgerskapet; proscenium var måladt i
marmor, med kornisch, fris och arkitrav, uppburna af fyra doriska pelare. I frisen
voro skulpterade skiftesvis konungens och drottningens namn, omgifna af lager, och
mellan dem koger, pilar och bågar. Pilastrarna voro kannellerade; emellan
dem, som stodo på högra sidan, sågs en nisch med en dertill passande piedestal,
på hvilken stod Hymens gud, klädd som Mars för att förebilda »Goternes
konungs martialiska hjerta». Han böjde sig majestätiskt mot en Cupido, ur hvars
koger han drog en kärleks-pil, »liksom om han antoge kärlekens utmaning».
På piedestalen sågos utskurna inom en krans af lager och oliv två dufvor under
en kunglig krona »såsom de der med näbbarnas förening betecknade den äkta
kärlekens triumf.» Mellan pilastrarna på venstra sidan var likaledes en nisch,
der gudinnan Pronuba eller Juno stod, framräckande en ring med högra
handen; i den venstra höll hon en gördel, »qvinlighetens vapen». Framför
henne gick en amorin med bröllopsfacklan; på hennes piedestal sågs i en krans
af rosor och liljor en hand, som åt en annan räckte en rodnande ros under
kunglig krona »till symbol af brudens kyska kärlek».
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>