- Project Runeberg -  Samlaren / Sextonde årgången. 1895 /
3

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bellmans-minnets innebörd. Af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bellmans minnets innebörd. 3

Det var det uppåt och framåt sträfvande Sverige, som alla
dessa stormän representerade. Men detta Sverige var också det
glada Sverige, hvilket icke får glömmas. Hela folket hade gripits
af en ungdomlig föryngringslusta och verksamhetssträfvan, som
ingalunda uteslöt lusten att efter råd och lägenhet taga dagen och
dess möda lätt, ja, äfven att öfver råd och lägenhet njuta af lifvet
i den välsignade frihetens skygd, medan de högt stående, på
samhällets tinnar och i riksdagen, kifvades om makten och sålde sitt
politiska medhåll åt den mest bjudande.

Det var denna frihetstidens glada folkstämning, som i
Bellman fick sin genialiska tolk, det är frihetstidens anda, som
genomträngt honom och lefde qvar i hans diktning äfven under den
Gustavianska glansens årtionden. Likasom den vid århundradets
midt fostrade lifsglädjen hos själfva folket blef den samma under
Gustaf III:s första regeringstid, dock med tillägg af utpreglad
konungskhet, så var äfven denna glädjes sångare densamma, under
senare delen af sitt lif, huru mycket han än fylldes af beundran för
tjusarekonungen. Bellman håller fast vid den frihetstidens
rococosmak, som inkom i Sverige genom förbindelsen med Frankrike
och stadfästes med Lovisa Ulrikas ankomst til! Sverige såsom dess
kronprinsessa. Härmed följde åtskilligt af vigt i kulturhistoriskt
hänseende, och detta var rococo-tidens karaktersmärken eller det,
som vi med ett vanligt uttryck kalla »puder och peruk», — en lust
för sirlighet och höfvisk konventionalism, för snirklad form och
dämpade färger, för antika dekorationsfigurer från olympen och
bilder från senrenaissancens halfideala herdeverld. Allt detta tog
Bellman i arf och använde det på det mest kostliga sätt i sina
barocka bilder af obundet folklif. Det märkvärdiga härvid är just
sammansmältningen af samtidens konventionella pregel med den
ohejdade naturalismen i figurerna och den älskvärda uppfattningen
af naturen såsom omgifning för dem. Ett och annat har han väl
härvid också lärt af de samtida skalderna, af Creutz’ fina
herdeskildring och af Gyllenborgs friska naturteckning i »Årstiderna».
Särskildt se vi detta i »Vintervisan», som till och med kan anses

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:16:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1895/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free