- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionionde årgången. 1918 /
187

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ehrensvärds idealuppfattning i förhållande till Winckelmanns. Af Gunhild Bergh.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ehrensvärds idealuppfattning i förhållande till Winckelmanns 187

låg stil. Endast i detta sammanhang kan den förstås. Låg stil
definierar Ehrensvärd som "den stylen, som på minsta sätt har en
känsla af sjukdom eller af någonting öfver eller under måttan, det
är: den som på minsta sätt har en öfverdrift, antingen i en visad
styrka eller i ett visadt behag". Kort förut har Ehrensvärd sagt
om den italienska skolan, hvilken han räknar till den låga stilen:
"Den har stor smak utan naivetet i allt; det felas honom naivetet
i det vackra; den har i det vackra en slags brist, men på ett stort
sätt, och ibland ett slags öfverflöd på ett lågt sätt, men alltid på
ett stort sätt".1 Ehrensvärds mening är: den italienska skolan har
försökt att skildra det fullkomliga, men ej kunnat skildra det i
sanning. Utan "naivetet" ha konstnärerna vacklat i sin
framställning. De ha förstorat somligt och förminskat annat, resultatet
blef i hvarje fall disharmoni, de ha aldrig nått ett "sannt
lagomt".

I motsats härtill ställer Ehrensvärd, som sagt, den ideala stilen.
Där härskar fullständig harmoni. Där finns öfverensstämmelse
mellan innehåll och form. Med att den ideala stilen ej har
"prunk eller låghet i stort", menar Ehrensvärd, att den ej har
öfverdrifter i någondera riktningen i fråga om de stora dragen,
liksom att den ej har "prunk eller låghet i smått" betyder, att den
ej heller där är "öfver eller under måttan", utan alltid sann.

Ljunggren säger vidare i fortsättningen af sin jämförelse, att
Ehrensvärd haft en friare uppfattning än Winckelmann, därigenom,
att han bestämt att expressionerna skola visa "mognad". En
bestämning, som Ljunggren fattar som "ett medgifvande, att
själsrörelsens fulla framträdande icke upphäfver idealet". Ehuruväl
Ljunggren samtidigt påpekar, att tillägget "återhåll" betyder att
sinnesrörelserna skola framställas på ett "ädelt" sätt. Dessa båda
ord "mognad" och "återhåll" torde emellertid här vara synonyma.
Med bägge menar Ehrensvärd harmoni, jämvikt. Isynnerhet
"mognad" är ett uttryck Ehrensvärd liksom Winckelmann ofta an vänder
och då alltid med denna innebörd.

1 A. ed. s. 70 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1918/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free