- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 6. 1925 /
77

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romantikern Stagnelius. II. Av Sven Cederblad

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Romantikern Stagnelius 77

en tärande förgängelsekänsla, ej sällan åtföljd av ett hädiskt trots.
Man finner också den romantiske melankolikerns insikt av hur
skör och flyktig lyckodrömmen är. Men framför allt är Stagnelii
åskådning framvuxen ur den intensivt upplevda erfarenheten av
känslolivets rytm, dess lagbundna växling mellan lust och olust.

Det finnes väl knappast någon litteratur, som kan visa en så
rik och trägen behandling av Narkissosmotivet som den svenska
— ett vittnesbörd om dennas lyriska karaktär. En obruten tradition
sträcker sig i detta fall från Johan Gabriel Oxenstierna över
Atterbom, Stagnelius, Almquist, Rydberg och Wikner fram till
Strindberg och Fröding. För nästan alla får myten en högst personlig
innebörd, men det kan ifrågasättas, om icke Stagnelius står främst
i skapande originalitet — han har också bestämmande inverkat på
både Almquist och Rydberg. Liksom hela sin generation av
själv-upptagna romantiker återsåg han sitt öde i Narkissos’. Klarare än
någon har han sett de möjligheter myten erbjöd att i symbolisk
förtätning uttrycka den verklighetsblinda självbespeglingens tragik.

Det gäller om Narkissosmotivet i allmänhet och om Stagnelii
tolkning i synnerhet, att man kan särhålla två slag av mytbehandling.
Den ena tolkningen är metafysiskt spekulativ och har förnämliga
anor ,från Platon och Plotinos. Den träder fram i Stagnelii
lärodikter Idealismen (II: 177) och Kärleken (II: 256). I denna form är
motivet redan utförligt behandlat.1 Men myten kan också få en
mera psykologiskt personlig tydning. Här må analyseras de Stagnelii
dikter, som grunda sig på den subjektiva upplevelsen av Narkissos’ öde.
Innan Stagnelius trängt djupare in i Platons och Plotinos’ idévärld
och givit konkret gestaltning åt den spiritualistiska idealismen med
ISTarkissosmytens hjälp, hade han lärt känna Ovidii livfulla skildring
i Metamorfoserna av JSTarkissos’ självkärlek, död och förvandling.
Han har levt sig in i den sköne ynglingens öde med hela sin häftiga
känslointensitet. I sin Elegi (I: 225) apostroferar han Narkissos:

Klagansvärde! ej som barn jag tänkte
Att Din lott min skulle bli en dag.
När jag tårar åt Ditt [öde] skänkte
Vid Nasonska harpans ömma slag.

1 Av Böök, Kommentaren (s. 199), Albert Nilsson, Svensk romantik (ss. 364 ff.),
Kisbekg (Nysv. studier 1921, s. 200) och senast av mig, Studier i Stagnelii romantik
(ss. 128 ff.).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:25:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1925/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free