- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 6. 1925 /
174

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tysk kalenderlyrik i »Lycksalighetens ö» och nyromantiska tidningsförbindelser. Av Carl Santesson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

berättelse, det skulle då vara den blitt sorgsna änkepoesien kring
Malvinas gestalt och det madonneaktiga med färger av gammal
målning som vackert samlar sig kring gruppen av modren och barnet.
Antagligen utgjorde dock själva poemet det primära och
associationsskapande vid utformningen av denna scen; kanske hade
skalden redan tidigare under sitt sysslande med »Fågel blå» bearbetat
det och sökte nu placera det i sitt andra sagospel.

Lånet av Brentanos dikt lämnar ett ytterligare bevis på
omfattningen av de bokliga impulser, Atterbom mottog under sin
utrikesresa. »Aus der Chronika eines fahrenden Schülers» utkom
nämligen, då skalden befann sig på tysk botten mot slutet av 1817
i den av Friedrich Forster utgivna kalendern »Die Sängerfahrt»,
en stor och representativ litterär samling, genom innehåll och
utstyrsel en typisk exponent för dåtida romantiks förälskelse i den
tyska medeltidens anda och konst. »Die Sängerfahrt» med sin
madonnebild på pärmen fanns, såsom auktionskatalogen över
Atterboms boksamling visar, i skaldens ägo och har antagligen som
nyutgiven kommit i hans händer, då han redan 1818 i
prosautkastet till »Fågel blå» kunnat teckna sig Brentanos vaggvisa till
minnes.[1]

Den tyska bokmarknaden översvämmades under åren omkring
1820 av ett otal litterära kalendrar och Taschenbücher. »Die
Sängerfahrt» hör otvivelaktigt till de bästa, annars spegla de i regeln
föga gynnsamt en rådande modesmak. Redan de fadda och sliskiga
gravyrerna i deras början angiva ypperligt den hyperpoetiska
fruntimmersstilen, som drager ned även det heroiskt-ridderliga på sitt
eget känsloplan. Svärmeriet för forntyskt väsen avsatte i dem ett
överflöd på trohjärtade ballader och romanser, själfullt smäktande
andar utgjöto sig i tallösa sonetter och legender eller fabulerade
romantiskt i långa, sötaktiga versberättelser på ottava rima. Det
allra mesta av denna versflora är numera hjälplöst vissnat. Likväl
gick den litterära högfloden genom dessa kalendrar, Tieck,
Hoffmann och Arnim sände sina noveller till dem, och de ledande


[1] Att Atterbom efter hemkomsten ytterligare studerat Die Sängerfahrt
framgår av några obetydliga reminiscenser från Wilhelm v. Schütz’ i samma
kalender införda mytologiska drama Der Raub der Proserpina, eine
Frühlingsfeier
till en monolog av Rinaldo i Armida-episoden i Lycksalighetens ö. Se
Die Sängerfahrt, s. 164, 165 och L. ö II, s. 72, 73. Den mytologiska
dramastilen hos Schütz har en anstrykning av festspel eller kantat, som nog vållat
anslutningen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:25:33 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1925/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free