- Project Runeberg -  Samleren / 1927 /
130

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

[-REJSEARTIKLER-]{+REJSE-
ARTIKLER+}

NEYE

VIM M EL-SKAFTET 28.

Tvurue -Kufferter.

Prima, let og solid Kvalitet. Med Metalhængsler,
Stang og Laas

Kr. 13.00, 15.00, 17.oo, 19.00, 21.oo

Af brun, glat Oksehud med Stoffoer
og, Messinglaase:
Steir. 55 60 65 70 Cim.

Kr. 33.00, 36.oo, 39.oo, 42.00
Ekstra solid Forarbejdning med 8 svære
Læderhjømer:
Kr. 45.oo, 50.oo, 55.oo, 60.oo

J?e/lse - 7^uffe.rf-er.

Solidt og omhyggeligt forarbejdede paa egen Fabrik
Findes i alle Størrelser og Udstyrelser til Priser fra

Kr. 50.oo
Skabskufferter fra Kr. 185.00

Brun imiteret Vulkanfiber:
Simr. 50 55 60 65 70Ctm.

Kr. 8.00, 9.oo, lO.oo, ll.oo, 12.oo

Brun ægte Vulkanfiber:
Kr.20.OO, 22.00,24.00,26.00,28.00

benyttet sine Farver med Mesterens sikre
Haand. I Almindelighed har Kunstnerne
indenfor Portræt- og Landskabsmaleriet,
som England altid har været saa rigt paa,
brugt deres Øjne og Paletter med
Dygtighed og Smag, men uden Geni, som en
moderne Kritiker, P. G. Konody, rigtigt har
sagt: — »Den almindelige Udøver bruger
kun sin Dygtighed til at smigre et
tankeløst Publikum med, ved at gengive
Naturen nøjagtig som de ser den«. Dette
passer udmærket paa Flertallet af dette Aars
Akademis Billeder. Undtagelser er to
Landskaber af Sir Frank Short, særlig
Dalen i Skyggen, hvor han har udtrykt den
nøgne Massivitet i en øde Hede^ulvej med
stor Sandhed. Lamorna Birch viser i en
Studie Cornwalls Riviera, en meget
personlig og ganske slaaende Livlighed, som
udmærker hans Landskaber fremfor den
store Mængde af Fotografmotiver, som
findes her. W. Russet Flint viser mange
Paavirkninger, men hans Linie er
straalende og hans Farvesans enestaaende.
Paa-virkningen fra de primitive og fra
Quattro-centisterne kan spores hist og her, f. Eks.
i Arbejdet af Harry Morley (Danae) og
Egerton Coopers Venus og Amor. Ikke
sjældent finder man, at der er en Tendens
til at gaa tilbage til Præ-Rafaelisternes
Idealer, men der mangler noget; man
tvivler paa Inspirationens Ægthed, og mit eget
Indtryk, naar jeg ser paa disse
Dekorationer er, at Indflydelsen ikke er direkte, men

kun er Imitation af de »moderne« fra
90erne i forrige Aarhundrede.

Man savner August John, og man finder
Orpen en Smule for formel efter den
forbausende Vitalitet i hans tidligere
Produktion. Glyn Philpot har nogle
beundringsværdige Portrætter, men hans allegoriske
Grædende Venus nærmer sig Rosettis
Sentimentalitet. Bortset fra Portrætterne viser
Orpen sin gamle Kærlighed til Form og
Liv, og hans pragtfulde Venetianske Scener
viser udmærket, hvad han vil, og de
Fremskridt, han har gjort, men man føler sig
stadig utilfreds. Det er i Gruppen fra
Cornwall, at vi finder den største levende Kraft
i dette Aars Akademi. Denne Gruppe har
skænket os to af de betydeligste Billeder
fra dette Aar. Et mærkeligt Par, Hr. og
Fru Procter, er Lederne af
Cornwall-Gruppen, og begge har Arbejder udstillede;
Fruen, der som Dod Procter har et stort
Navn indenfor Gruppen, har paa en Gang
opnaaet europæisk Betydning med et
Mesterstykke, Morgen, og viser med
skulpturel Fasthed en ung Piges Skikkelse i
tilbagebøjet Stilling. Det staar saa fast, som
var det støbt og paa en Maade, som
an-slaar en ny Streng, vi gerne vil høre oftere.
Her er Evner, der tyder paa virkeligt
Geni. Ernest Procter har lavet gode Ting,
men man kan se, hvorledes hans
Beundring for hans Kones Teknik har sat Spor
i hans utvivlsomme Evner. Han har en
Gruppe, forestillende to Kvindeskikkelser,

kaldet Søvn, i hvilken han søger paa en ny
Maade at gøre en kompliceret rytmisk
Masse af Legemet let, men saa stor er
Virkningen, at han opnaar at berøve det
menneskelige Legeme dets Betydning.
Procter har et andet godt Lærred Paris’
Dom, i hvilket han indfører Ate og Amor
saavel som de fire Deltagere. Atter har
han tiltænkt skulpturel Soliditet, men han
har ikke haft Held; det hele er for fladt.

I Stillleben-Billederne er noget af de
primitives Aand, f. Eks. viser et Arbejde af
Meredith Frampton ud over det
almindelige i Behandlingen af runde Former.
Margaret Fisher Prout har et udmærket
Arbejde Eftermiddagste, men har ødelagt
Tanken ved at indføre uvedkommende
Ting, som ikke er nær saa godt udført som
Stillleben-Elementerne.

Der er mange Navne, man gerne vilde
nævne, men yderligere Detailler vilde let
blive en lang Liste. Et Katalog af Navne
siger intet, men en Serie Reproduktioner
kunde bidrage meget til at overbevise
Læserne om den engelske Kunsts Liv og
Sundhed. Desværre er Kunstnerne i den
Grad i Kløerne paa Agenter, at da jeg
spurgte om Reproduktionsretten for et Par
Billeder til Samleren, erfarede jeg, at
Prisen laa omkring 50 Kr. for hver
Reproduktion. Dette er en af Grundene til, at vor
engelske Kunst er saa lidet kendt paa
Fastlandet — og det er en Skam, for den er
paa ingen Maade at foragte.

IV.

/fette Ofesehuds
7iaand kufferter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1927/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free