Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Jjntikvitetsjorretningen
J■ H. K. MADSEN
SKINDERGADE 40
Telefon Byen 2327 x
Køb og Salg af
SMYKKER □ SØLVTØJ
ANTIKE MAHOGNIMØBLER
Frk. Inger Hoff’s Malerskole
For Porcelænsmaling, Maling paa
Silke, Pergament etc. Læderplastik
og Montering, Gyldenlæder
(Bestillinger modtages
Telefon 4329 Bredgade 45 2
^{uitstbrofceri
Aftenhold
Enetimer og Hold
Sti. <Su6rurt fllurtcf
Dannebrogsgade 6, 2.
Telefon Vester 3559
Nissens Kunsthandel
Sværtegade 2, Byen 5284 x
Raderinger, Malerier, Rammer,
Porcelæn, Krystal
Ferlovs j4ntiquitetshandel
NYGADE 4 ■:• BREDGADE 66
(Pavillonen ved Kunstindustrimuseet - Gennem Gitterporten)
Køb og Salg af gode
Malerier og Møbler
Antiquiteter fra alle Lande
telefon 2184
’Palæ 2366
LAMPESKÆRME
PUDER
BOLIGMONTERING
UNDERVISNING GIVES
FRU MAUDE DITLEV PETERSEN
VODROFFSVEJ 43 2
VESTER 1736 u
BORELLA HANSEN & CO.
Tlf. 598 HILLERØD Tlf. 598
Kopiering at antike Møbler
Speciale: Renæssance og Barok
Jørgen Larsen
Møbel- & Antikvitetsforretning
Køb og Salg
af Antikviteter
PALÆGADE 4 - TELEFON 8416
(Samle £>aser og figurer
Porcelain og Fajance repareres
Alle Reparationer udføres smukt
Ældste og største Forretning
3etts SIou ■> Kunfttlinfer
Store Regnegade 22 - Telefon Byen 1755v.
Tegning og Drivning paa Teknisk Skole,
samt modellerede hos Billedhuggerinden
Elna Borch, hvorefter han kom ind paa
Kunstindustrimuseets Haandværkerskole.
Samtidig med sin Uddannelse begyndte
Wolfhagen paa sit Atelier at
eksperimentere med Tin, og kom herunder til det
Resultat, at der kun i det matte, glatte Tin
kunde skabes en kunstnerisk set
uangribelig Tin-Industri. Den rolige, askegraa
Overflade, Wolfhagens Tin er i Besiddelse
af og som gør det særlig smukt, opnaas
ved en mekanisk og kemisk Behandling.
Genstandene gør et overordentligt, man
fristes til at sige gedigent Indtryk, og tager
man dem i Haanden er de af en
usædvanlig Vægt. Dette sidste hænger sammen
med, at dels kræver Metallets Blødhed, at
det Materiale, der skal bearbejdes, er
tilstrækkeligt svært, men den færdige
Genstands Udseende er ogsaa i høj Grad
afhængig deraf. At det er et langvarigt og
omstændeligt Arbejde, inden det endelige
Resultat naag, faar man et Indtryk af, naar
man hører, at Metoden kræver en
firedobbelt Behandling af Tinnet efter at det
mekanisk er formet og slebet til den ønskede
Genstand, idet det to Gange koges i en
kemisk Opløsning og slibes i Haanden.
Men Resultatet udebliver heller ikke.
Intet Under derfor, at Wolfhagens Tin,
da det første Gang fremkom Julen
1924 straks vandt Kenderes Bifald. Et
halvt Aar efter forlod Wolfhagen Frk.
Vieths Ciselørskole for paa egen Haand
Tedaase. Tegnet af Ebbe Sado l in
helt at hellige sig det »ny Tin«, og et
Studieophold i Paris under Udstillingen der
1926 overbeviste ham om, at Metoden og
Retningslinien var rigtig, og at det nu blot
gjaldt om at arbejde videre i den saa
heldigt paabegyndt Bane.
Til dekorerede Arbejder anvender
Wolfhagen en Teknik, som passer fortræffeligt
til Tinnets Natur. Med Skrodepunsler og
forskellige Stempler ciseleres Figurer, der
i rytmisk Komposition dækker Fladerne,
og ofte understreges Virkningen ved mere
eller mindre kraftig Mattering af
Overfladen.
Noget ganske nyt som Wolfhagen i den
sidste Tid har forsøgt er at lade Tinnet
virke sammen med andre Metaller (Kobber
og Messing) baade i Opbygningen af
selve Formerne og i Dekorationer.
Resultaterne er overordentlig tiltalende og man
lægger især Mærke til, at ikke alene danner de
sammensatte Metaller et smukt Hele, men
det paaloddede Messing eller Kobber
danner for sig en vel afbalanceret Komposition.
En Samling af disse Arbejder er første
Gang udstillet i Aar paa den europæiske
Kunstindustriudstilling i Grassi Museet i
Leipzig, og paa Købestævnet vil
Wolfhagens Tin være repræsenteret ved en fyldig
Udstilling.
Siden Efteraaret 1925 har Kunstneren
Ebbe Sadolin (der fik Gränd Prix i Paris
1925 for sine Batikarbejder) været knyttet
til Wolfhagens Atelier som Tegner og
Resultatet af dette Samarbejde har været en
Række Arbejder, som maa betegnes som
virkelig fremragende Kunstindustri og hvis
enkle rene Former tiltaler et moderne
Menneske.
Vi er overbevist om, at Læserne ikke vil
blive skuffede, saafremt de aflægger
Wolfhagen et Besøg i Atelieret Kongensvej 22.
A. C.
vi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>