Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - William Archer: En belgisk dramatiker: Maurice Maeterlinck - Sociale forholde i Australien
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
389
Maeterlinck besidder den store evne at kunne vække læserens fantasi,
lade den møde liam paa halvveien. Ingen skikkelse kan være lettere
taget paa end Maleine selv. Hun beskrives i et halvt dusin ord, og
hun siger bare nogle korte, simple sætninger, og dog er hun
lyslevende for os med en ubeskrivelig intensitet. Vi hverken elsker
hende eller hader hende; vi hverken billiger eller misbilliger hendes
væsen; ingen alv eller heks kunde staa mere for vor hverdagsmoral;
men vi ser hende, føler hende, lider med hende; vi kvæles næsten
selv, naar touget berører hendes hvide nakke. Den gamle konge er
i slutningsscenerne fuld af grotesk, tragisk liv. Naar vi læser de to
sidste akter, føler vi, at Mir b eau ikke var saa langt fra sandheden,
naar han nævnte Shakespeares navn, dersom ban bare havde benyttet
det med mere forbehold. Ingenting kan være fjernere fra Dumas
idealdrama med to bukker, tre planker og en lidenskab. Mekanisme
spiller en umaadelig rolle i Maeterlincks arbeide. Hele naturen og
verden hinsides benytter han som maskineri. Meteorer og
stjernekonstellationer indtræffer før og efter handlingen; uveiret er i hans
tjeneste, og den stumme skabning tyder hans vink. Theoretisk seet
er alt dette melodramatisk, operamæssigt, udbrugt og letkjøbt; men
hvis hensigten helliger midlerne, tænker jeg, Maeterlinck kan
undskyldes. Det er ikke første gang, at en tidligere tids barnagtige
former er gjenoplivede med vel overveiet hu af en dygtig og
selvbevidst kunstner. Og hvis vi indrømmer berettigelsen af
skjæbne-dramaet, kan vi ikke med logik udelukke metafysisk hjælp. Skjæbnen
— en blind, ikke-moralsk skjæbne — er begyndelsen og enden paa
Maeterlincks filosofi. Hver side i hans værker synes indbrændt med
gamle Glosters uhyggelige replik:
As flies to wanton boys, are we to the gods.
They Mil us for their sport.
Engang vil han kanske indtage sin plads blandt pessimistiske
digtere ved siden af Leopardi.
William Arclier.
Sociale forholde i Australien.1)
Vil man have en rigtig opfatning af det sociale liv i et samfund,
gjælder det først at gjøre sig rede for de vilkaar, dette liv udvikler
1) FortnighUy.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>