- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femte aargang. 1894 /
445

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Guglielmo Ferrero: Det unge Italien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

445

menneskelig og minder i visse henseender om Fogazzaro, hvis magt i
beskrivelsen han dog aldrig naar. Rovetta har meget nøie studeret
det italienske bourgeoisi, saaledes som det i virkeligheden er med sine
dyder og feil, i sin roman La Baraouda, og han har givet et
mægtigt billede af den forfærdelige politiske korruption, der som en
kræftskade, æder sig ind i landets offentlige administration.

* *

*



Dersom jeg i faa ord skulde resumere min mening, vilde jeg sige,
at det unge Italien har fundet sin vei i videnskaben og vandrer paa
den, uden frygt, mod fremtidens erobring; men i litteraturen og
kunsten befinder det sig endnu i en periode af vaklen og usikkerhed.
Det efterligner snart her, snart der de mønstre, der fremstiller sig,
men har endnu ikke magtet at skabe det samlende mesterverk.
Poesien er ikke længere nationalbevidsthedens udtryk undtagen i et ganske
enkelt tilfælde; den er det artistiske udtryk for personlige følelser, en
mild og vel moduleret stemme, men kun et enkelt individs stemme,
som fortaber sig i luften uden at vække fjerne ekko. Romanen, som
har to særdeles betydelige repræsentanter i Verga og Fogazzaro, synes
med de unge at gaa tilbage til den italienske litteraturs fordums
tendens, det vil sige, til tilbedelse af den ydre form uden nogen interesse
for dybe, psykologiske analyser.

Imidlertid er jeg overbevist om, at Italiens litterære fremtid vil
bli glimrende; ligesom videnskaben allerede nu er original og
mægtig, saa vil og litteraturen bli det; videnskaben har udviklet sig
hurtigere, fordi den ikke trænger saa gunstigt miliø som kunsten; der
hvor der er bibliotheker, laboratorier og talentfulde mænd, som har
tid til at ofre sig til studierne, der kan videnskaben trives, selv om
folket er uvidende og ligegyldigt. Det videnskabelige miliø er i vore
dage internationalt, saa at vort lands lærde vil finde det publikum,
som mangler dem hjemme, i hele den civiliserede verden. Anderledes
er det med litteraturen, den kan kun trives hos de folk, hvor
publikum kan forstaa den, hvor det nationale liv gir inspirationsstof og
materiale til kunstnerisk skaben; den ogsaa tenderer mod at bli
international, men den indflydelse, som de lokale vilkaar her udøver, er meget
sterkere. Derfor kan videnskaben udvikle sig bedre end kunsten i et
nyt land, der hjemsøges af kriser i enhver retning, men den samme
intellektuelle magt, som nu afslører sig i videnskabelige mesterverker,,
vil engang ogsaa frembringe kunstneriske.

(xiiglielmo Ferrero.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:15:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1894/0453.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free