- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tolvte aargang. 1901 /
14

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dr. W. Brede Kristensen: Helvede

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HELVEDET.

For de gomle theologen ligesom for de gamle kunstnere,
har helvedet gjennem lange tider været et rigt og
taknemmeligt emne. Ikke saa lidet rigere end paradiset. Helt
fra tidligste middelalder af og ned mod vore dage har det
været saa, at naar det hinsides skulde beskrives, var det
helvedet som fanged mest interesse. Her fandt ialfald den
digtende fantasi, den plastiske sans, den etiske spekulation
de fleste og største opgaver. Dante’s «7Ywlna Commedia» er
det paa!ideligste vidnesbyrd om dette.

Det er vistnok den enstemmige clom, at i det digt staar
«Helvedet» og «Purgatoriet» over «Paradiset» i poetisk kraft
og malerisk virkningsfuldhed. Som helvedets mange steder
skildres, er det en række af plastiske mesterverker; straffene
over de ugudelige males i livfulde kraftige billeder; hver
synd har sin særegne straf, saa pinslerne varierer uafladelig.
Der fraadses i former og farver. En vældig fantasi og en
utrolig opfindsomhed gir sig her det frieste løb.

Meget anderledes ved «Paradiset». Omridsene blir
gjennemgaaende vagere. Paradisets belønninger er* mindre
varierede end helvedets straffe. Det som var poesi med klare
sterke linjer, flyder ud i musik; den vexlende farvepragt
viger for det ensartede hvide lys. Altsaa istedetfor det brogede
og dramatiske snarere enstonighed og mystik.

Men nu er der videre at merke: virker «Paradiset» træt*
tende ensformig og staar det som kunstverk under
«Helvedet», i en anden retning er det uden tvil overlegent. Begge
digte er bygget paa et religiøst motiv, men det er i
«Paradiset», med al dets mystiske ufattelighed, den religiøse følelse

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1901/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free