- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Trettende aargang. 1902 /
162

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jens Thiis: Om stiludviklingen i det nittende aarhundrede - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jens Thiis.
Et land skiller sig dog ud fra de andre, forsaavidt som
dets møbelhaandverk til en vis grad har holdt sig borte fra
denne uværdige modepiskede laanetrafik, som har givet det
19de aarhundredes haandverk et saa karakterløst præg
England.
Før nogen af fastlandsstaterne havde England et selv
stændigt og selvbevidst borgerskab. Og siden midten af det
18de aarhundrede har man i dette land virkelig beskjæftiget
sig med det problem at bygge og møblere et borgerhus.
Allerede den gamle priselige opfatning, som endnu fast
holdes i England, at et hus er et hjem for én familie og
ikke en kaserne, beregnet paa at optage et dusin hinanden
uvedkommende familier, maatte i dette land give huset og
dets indredning et præg af værdighed og personlig holdning.
Og medens andensteds forfængelighed og pragtsyge har
været kunsthaandverkets sterkeste spore, har i England
snarere sansen for enkelhed og den praktiske fornuft i for
bindelse med en gjennem gamle arvede skikke og sedvaner
forædlet trang til komfort været bestemmende for bygnings
kunstens og haandverkets udvikling. Under bestræbelsen
for at frembringe det enkle, det solide og praktiske, lærte
her arkitekten og haandverkeren ogsaa at frembringe det
kunstnerisk karakterfulde og nationalt særprægede.
Thomas Chippendale er det navn, som fremfor noget
andet fortjener at nævnes, nåar talen er om udviklingen af
en borgerlig møbelstil i England. I det betydningsfulde og
meget benyttede verk, som denne begavede og karakterfulde
møbeltegner udgav i 1754, betegner han udtrykkelig sig seiv
som en cabinet-maker for the gentleman. Hans bredskaarne,
solide, hel-træs møbler med den maadeholdne udsmykning
og den mørke alvorlige mahogny-farve var ikke skabt for
prunkende slotssale, men for solide borgerhjem. Det er
rococo-møbler, men af en egen puritansk karakter, hvori det
konstruktive element er sterkt fremherskende og det dekora
tive sterkt reduceret. Chippendale-møblerne har endnu
noget af rococo-stilens embonpoint og myge smidighed, men
de aabenbarer en tydelig afsmag for dens symmetriløse og
lunefulde formleg samt en paa den tid høist overraskende
tilbøielighed for gotiske motiver.
I overensstemmelse med tidens sterkt antikiserende ret
ning søger Chippendale’s efterfølgere, de fortræffelige engelske
162

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1902/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free