- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Nittende aargang. 1908 /
2

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fridtjof Nansen: Videnskab og moral

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fridtjof Nansen.
vekst, saa har derimod de etiske begreber forholdsvis tid
lig naaet et ganske høit standpunkt, og visse ledende prin
ciper hævdet sig allerede m eg e t tidlig, og har forandret sig
forholdsvis lidet senere, seiv om heller ikke d e kan undgaa
forandringer under videnskabens indflydelse. Jeg nævner
som eksempel de etiske begreber i græsk religion, buddhismen,
og kristendommen. Det kan ikke negtes, at disse religioner
i henseende til dogmer eller overtro afviger sterkt fra hver
andre; men med hensyn til etisk syn er de mere eller
mindre lige.
Förklaringen af denne kjendsgierning er indlysende. De
etiske forestillinger bunder i de grundlove, som regulerer
den organiske verdens udvikling, medens religiøse dogmer
hører hjemme i en ganske anden sfære, noget hinsides denne
verden. Den første religiøse overtro og troen paa overna
turlige magter var en tilflugt for menneskene i deres
ønke om at leve og deres frygt for at dø. I følelsen af sin
egen svaghed og af den omgivende naturs uimodstaaelige
magt var troen paa hjælp af overnaturlige kræfter en be
frielse, som gav dem tillid og tryghed i den vanskelige
kamp. Yi har derfor her sikkert to ganske forskjellige tanke
sfærer for os, og denne distinktion burde efter min mening
for længe siden ha gaat ind som et led i ungdommens op
dragelse.
Her vil vi bare se paa spørgsmaalet fra et socialt og po
litisk synspunkt. Det er klart, at for samfundet og staten
maa borgernes etiske begreber være af den allerstørste be
tydning, medens deres religiøse dogmer er en fuldstændig
privat sag.
Det er i statens interesse at forlange, at enhver borger,
hvad religiøse meninger han end kan ha, blir indpodet gode
og sunde etiske begreber, som er egnet til at gjøre ham
til et brugbart og dygtigt samfundsmedlem, og de burde ind
prentes ham paa en saadan maade, at de varer for livet
og ikke kommer i fare, seiv om han udsættes for aldrig saa
megen religiøs tvil. Hvorledes dette skal opnaaes, derom kan
der være delte meninger; men jeg tror, at mange vil være
enige med mig i, at det nuværende opdragelsessystem, ial
fald i denne henseende, ikke er tilfredsstillende, og det inde
holder store farer for fremtiden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1908/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free