- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
134

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. A. Refsdal: Hans E. Kincks dramaer. Agilulf den vise - VI

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I. A. Refsdal.
den haanske overlegenhet som de tildels blev møtt med, de
som gjorde sig umak for at tinde et botemiddel. Kanske
fandt de ikke den rette løsning i enkeltheterne. Men at de
satte saken under diskussion, og at de virkelig vilde gjøre
noget, det skal de ha tak for. Saken kommer nok op igjen
°g °P igjen, indtil den tinder sin løsning.
Det er bedrøvelig at Kinck maatte vente 3Vs aar før
«Agilulf den vise» blev opført, vente til V/s aar efteråt
han hadde faat et nyt, endnu mægtigere drama fra haanden.
Kanske kan man ikke gaa saa haardt i rette med vort pri
vate Nationalteater, hvis daglige hjertesuk er den 4de bøn,
fordi det i det længste kvidde sig med at gjøre et saapas
dristig tiltak for kunstens skyld. Men ikke destomindre er
det et trist armodsmerke for det land som verden har vænnet
sig til at vente den dramatiske förnyelse fra, at nåar det samme
land efter Ibsen og Bjørnson fostrer en urkraft som forsøker
at sprænge ny vei ogsaa for dramaet, saa har vi ikke et
teater som staar færdig til at gi ham prøven paa verkets
sceneværdi, og skaffe ham de erfaringer han har bruk for
til sin vekst i teknisk kunstfærdighet.
Men for dets egen økonomiske fordels skyld om ikke
for andet —, hadde det været heldig om Nationalteatret,
nåar det nu tilslut bestemte sig til at opføre «Agilulf», hadde
set sig istand til at føre stykket frem i en betydelig meie
mønstergyldig skikkelse, end tilfældet blev disse lyse vaar
kvelder nu i april.
Det skulde være selvindlysende at et verk, saa nyt i sin
form som «Agilulf den vise», trængte kunstnere som var vel
fortrolige med kunstens yrke, til at føre det frem. Men
teatret tok bare delvis hensyn til det. Avgjørende roller,
f. eks. dronningens, blev betrodd kunstnere som man paa
forhaand ingenting andet kunde vite om end at teatret ialfald
eier langt, langt bedre kræfter til at fvlde rollen.
Det vilde neppe ha været umulig at faa fru Dybwad til
at ta dronningens rolle. Hun kan gi en skikkelse det uende
lige perspektiv indover sjæledypet som faar seiv et umedgjørlig
publikum til at sitte betat i hendes magt, fordi alt det dunkle
ligger der klart, i lyset fra hendes vidunderlige kunst.
Med fru Dybwad som dronningen og Halfdan Christensen
som Guido vilde stykket ogsaa ha kunnet bli en publikumssukces.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free