- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtyvende aargang. 1917 /
353

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inge Debes: «Paradesengen»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

«Paradesengen».

353

vise at den døende aldrig hadde sympati for sin
familie. Mindre Bjørnson kunde jeg ikke gjort
ut av noget mennesk e.»

Det maa hermed en gang for alle være fastslaat at
Gunnar Heiberg i «Paradesengen» ikke har sigtet til Bjørnson, og
at han derfor ikke kan ha hat til hensigt at haane ham.

Men saa er allikevel spørsmaalet der om Heiberg har
ment at haane Bjørnsons familie. Det er først og fremst
den gamle strid om bruk av levende model. Den vil det
føre for langt at gaa nærmere ind paa. Jeg vil bare nævne
ett. Dengang Bjørnson skrev «Naar den ny vin blomstrer»
gik det meget sikre rygter om at han her hadde utlevert sin
egen familie til latteren. Det kom ikke offentlig frem; men
om saa var: det er for os andre revnende likegyldig Vi faar
dømme skuespillet uten hensyn til mulige modeller, og
overlate del til literaturhistorikerne at ta doktoravhandlinger paa
spørsmaalet siden engang.

Og her i «Paradesengen»! Om det nu kan være træk som
kan faa en til at tænke paa enkelte kjendte personer av
Bjørnsons nærmeste — det er allikevel ikke portrætlikhet,
ikke engang som karikaturen ligner originalen. De er meget
mere fællestyper, mennesker vi kjender fra daglig omgang;
de staar saa inderlig godt paa egne ben, trænger ikke gni sig
op efter en levende model. Denne grossereren Fredrik
Alfsøn er han ikke en fuldgyldig repræsentant for synsmaater
som vi kan møte hver dag baade i forretningslivet og privat?
Denne svada som beruser taleren selv; denne patriotiske
profitjæger, som er villig til at sælge alt, ogsaa æren, bare det
kan skape gevinst. Vi finder denne Napoleon Olsen-type
med haanden ind paa brystet baade blandt parvenyer og
gamle slegter. Kort sagt, det er de norske storpatrioter fra
1914 truffet paa kornet, avsløret før de avslørte sig selv, enten
det nu var som melgrossister i augustdagene 1914, eller det
var som skibsredere i aarene derefter. «Du vet godt at jeg
aldrig vilde nedlate mig til at sætte den ringeste plet paa
navnet selv om der var millioner at tjene!»

Eller forfatteren Frans, papas søn, med de «avsilte
bøkerne» — det kunde være mange modeller til ham — kanske
mest utenfor «familien» og endogsaa utenfor forfatternes kreds.
Disse som flyter paa farens navn enten det nu er som søn

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:29:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1917/0361.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free