Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fredrik Paasche: 9250 - 1
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
«r boken for grund. Dertil er*den for meget av et surrogat
for aand.
Der findes saa mange aandelige kraftkilder i verden.
Stadig har nye skinnet frem i Europa, fra Platons dage til
vor tid. Men de er ofte tungt tilgjængelige. De kræver
arbeide, kræver tanke. Det vilde være synd, om dr. Simon
sens ordflom skulde stænge for det værdifuldere.
Hans bok er usand mot menneskene, fordi den ikke har
nok opmerksomhet for det gode hos dem. Derfor blir der
ogsaa noget uproduktivt ved hans skingrende jeremiade. Seiv
i meget gammel tænkning er der mere fremtid end i dette
haabløshetens skrift fra 1917.
Knut Hamsun har takket for boken. Han har sine egne
grunde til det. En tryksak, som maler byerne svarte og
landet lyst eller ialfald lysere gaar ganske let ind i en
stemning som den, der skapte «Markens Grøde».
Ogsaa fra hold, som ivrer for mere kristendom, er der
faldt taknemlige ord.
Man har ofte grund til at undre sig over de kristnes
meningsløse beskedenhet. De agiterer med utenforstaaendes
nogenlunde velvillige omtale istedenfor at agitere med Johannes.
Prædikanter falder i henrykkelse over, at denne eller hin be
rømte musiker, store digter, fremragende videnskapsmand har
Sagt smukke ting om deres religion. Som om den trængte
denne anbefaling utenfra !
Hvad religiøsiteten i dr. Simonsens bok angaar, saa ei
den av hin velkjendte svævende art, som med et godt navn
kaldes «religiøs uro», og som er saa populær, fordi den
samtidig som den tar «materialismen» i skole tillåter os
at forbli i tvetydige talemaaters rummelige og makelige verden.
Det er denne gang en meget litet barmhjertig religiøsitet.
I evangeliet findes der et merkelig ord, som sier: «Saa har
Gud elsket verden», trods alt elsket verden. Konrad Si
monsens bok synes at være skrevet med liten kjærlighet tii
menneskene.
Det er dette, jeg først og fremst bebreider forfatteren, at
han dømmer saa strengt og forstaar saa litet. Derfor virker
hans bok saa gold.
Der findes en hellig misfornøielse, en produktiv harme
Det er den, som gaar ut fra en brændende tro paa det gode.
71
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>