Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Edv. Bull: Hvorfor jeg ikke er konservativ
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
7 Samtiden 1918.
Hvorfor jeg ikke er konservativ.
mofoner, kaffe og indsatte tænder. De stumperne som er igjen
av det gamle, kan naturligvis reddes av folkelivsskildrere og
folkemuseer og kan naturligvis ogsaa brukes som værdifulde
elementer i dannelsen av den nye personlige kultur, vi maa
haabe paa og arbeide for; men selve den gamle helhet er
uhjælpelig tapt og kan ikke vækkes til liv igjen hverken av
landsmaalet eller Hulda Garborgs folkedanser eller den «efter
bjørnsonske siruplyrik» som Hjalmar Christensen med god
grund faar kvalme av.
Og hvordan er det med bondens konservative bundethet
til jorden? Den er borte med den gamle hjemkulturen.
Gaarder kjøpes og sælges villig væk; de gamle gaardenheterne
opløses, nye eiendomskomplekser dannes; en gaard er blit en
økonomisk værdi som kan maales i penger som alle andre
værdier; det er ikke længer et ættesæte som en aldrig skilles
fra. Hvem er det nu som driver de bedste gaardene i Jarls
berg? indvandrede sogninger. Hvad er det blit av de gamle
bondegaardene i Østerdalen? leilændings- eller forvalter-bruk
under Borregaard eller skogeierne i Fredriksstad. Hvem eier
heiene mellem Ryfylke og Setesdal med de ældgamle saue
beiterne? Thv. Heiberg og andre byfolk. Og seiv de stedegne
bønderne ræsonnerer og føler i pengeværdier; deres brødre
og sønner staar i fabrikken, paa verkstedet eller paa konto
ret; bylivets og kapitalismens følemaate og idealer trænger
sig ind paa dem fra alle kanter, med slegt og venner, med
kjøp og salg, med handelsreisende og forsikringsagenter, med
separator og telefon og fælleskjøp og fællesslagteri og hundre
andre ting. Og de fattige levningerne av det førkapitalistiske
bondeliv i vestlandske avdaler minker aar for aar; en be
høver bare tænke paa hvad vasdragsreguleringerne har ændret
siden 1907.
Den andre bæreren av en helstøpt personlig og social
kultur her i Norge, den gamle embedsstand, er dræpt; bøn
dernes misundelse og dens egen politiske uforstand har gjort
det helt av med den. Der er det saavisst ikke noget igjen
at bevare, og vi behøver ikke spilde flere ord paa dens grav.
Hvad blir det saa igjen at bygge norsk kultur paa? En
haandfuld «intellektuelle», akademikere, kunstnere, videnskaps
mænd, kan ikke danne grundlaget for det sociale og politiske
liv; de faar være fornøiet om de faar lov til at helde litt salt
97
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>