Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hans E. Kinck: Dramatikeren fra Firenze. I. Litt om Italiens moderne teater
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Dramatikeren fra Firenze.
direkte med hverandre at gjøre. I virkeligheten har han da
ogsaa lagt for dagen at han indser det, idet han gaar tilbake
til midt i forrige aarhundrede, samt tar med indflydelser
utenfra. Han tar sig det heller ikke saa letvint at han spæn
der det hele ind i et system, som et par franske kritikere
(Séché og Bertaut) gjør, idet de inddeler dramaet strengt
efter de tidens problemer som gaar igjen i det som motiver,
og faar det derved skaaret op i tre skarpt avgrænsede kapit
ler: egteskapsbruddet, politikken, de sociale spørsmaal. Han
undgaar ogsaa sin landsmand Costetti’s feil, som i boken
Teatro italiano nel 1800 har leveret et rent monstrum ut av
drama-titler og forfatter navne og bommerter. Tonelli har
ialfald lett efter indre hovedlinjer i utviklingen, han har for
søkt at naa ind til aanden. Derfor prøver han ogsaa at sigte
produkterne, skyte ut det likegyldige; kassestykker og publi
kums sukces’er f. eks. er ham likegyldige, hvis de i drama
historisk henseende er likegyldige og det er de jo som
regel, idet et kassestykke i kunstutviklingen altid og uvæger
lig repræsenterer det forlagte, det av det kunstneriske frem
skridt passerte, som altsaa nu blot har bundfældt sig i det,
man benævner det brede publikum; en foregangsmand er
foregangsmand, forsaavidt han gaar i spidsen, men gjør han
det, gaar han begripeligvis altid alene trosset med de
literære kellnere kommer luntende efter. Dette har Tonelli
set i sin bok, og bestemmer sit syn paa kunsten ut fra denne
indsigt; saaledes trækker han titt frem dramaer som er halv
glemte og ganske overset av kritikerne. For ogsaa der syd er
det teateranmeldernes og journalisternes produkter som har let
test for at slippe frem paa brædderne og bli sukces-stykker. Og
Tonelli inddeler ikke dramaet efter emnerne, det behandler; men
han opererer med de tre literære hovedretninger fra 1860 av,
nemlig romantikken, som altsaa nu skal være passert, natura
lismen, som er ved at gaa ut, og «psykologismen», som er under
fuld utvikling. Men samtidig er han opmerksom paa at en dra
matiker kan gaa fra den ene over i den anden. Den første
retning, sier han, er blit til under indflydelse fra Shakespeare,
Goethe, Schiller, Hugo; og de vigtigste stykker her er nogen
av Giacosa. Naturalismen har sin roti Dumas’sog Augier’s
dramatik, og dens betydeligste teaterstykker er levert av
Verga, Giacosa, Rovetta, Praga. Til det «spykologiske»
111
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>