Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A. C. Svarstad: Jødernes hevn
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Vor bolsjeviker gav ogsaa tilbedste endel interiører fra
de russiske bolsjevikeres landsmøte, bestaaende av de tre
privilegerte stænder: «soldater» «arbeidere» og «bønder»!
Dette billede gav han med vældig teatralsk patos. Brødrene
Goncourts billede av revolutionskonventet som et farceteater
blekner ved sammenligningen. Alle taleres kraftsatser
hilsedes med touche fra orkestret, og efter hver tale som hadde
opnaadd tilstrækkelig antal «points av touche», stemte hele det
vældige orkester i med «Internationalen», og hele
stænderforsamlingen sang med. Man følte av skildringen at alle de
lidenskaper der ellers utfoldet sig i almindelig glæde og vitalitet,
eller fik avløp i vodkarusen — nu brøt de frem som et
stormveir — hidset ved massernes gjensidige selvsuggerering,
pisket til raseri av ordenes hypnotiserende stimulanse.
Gjennemgaaende er jo Egede Nissen bare en almindelig
markedskomediant, men her leverte han en artistisk præstation av
rang: Dragter og kostymer, krops- og ansigtstyper, alt
dirrende under de hysteriske lidenskapers vældige ryk. Det
var som «Ruslands børn» i vanvidsjubel opførte en vild
«danse macabre» over sin russiske mor, endnu før hun
helt hadde aandet ut.
Hvilken orgie for den destruktive aand!
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>