Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wilhelm Keilhau: Materialisme og spiritualisme
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
staar for enhver kritik.
Wilhelm Keilhau.
si at det er synssansen som bestemmer grænserne for det
menneskene forstaar ved virkelighetens verden; det er de
fænomener som er synlige eller lar sig maale ved synlige
hjælpemidler som den naturvidenskabelige iagttager kan be
skrive og bestemme. I disse videnskaper kan derfor den
empiriske metode operere med synlige kjendsgjerninger.
Anderledes er forskningen stillet nåar den vender sig
mot den immaterielle del av mennesket. Den faar da aa
gjøre med det usynlige og usansbare. Dens iagttagelser og
erfaringer blir av en anden og mere flygtbar art. Hvor det
gjælder en stor række av de vigtigste fænomener, blir for
skeren endog nødt til utelukkende aa iagtta sig seiv og saa
ledes samtidig være baade subjekt og objekt for undersøkelsen
uten aa kunne faa nogen kontrolundersøkelse. Dette sidste
gjælder seiv for de okkultister som hævder at de har utviklet
andre sanser end vore og er istand til aa se den usynlige
verden. Den største grad av varsomhet er derfor paakrævet
paa det psykiske omraade. Og det tør vare længe før den
empiriske psykiske forskning kan fremvise resultater som
Netop derfor er der spillerum for de dristigste hypoteser.
Og hvor det giælder meningerne og livsopfatningerne, vil det
komme til aa gaa nøiagtig som med materialismen: det blir
hypoteserne som vinder magt over sindene, inspirerer digterne,
skaper partier, volder brytninger og gir aandslivet præg. Og
efter de hypoteser de enkelte spiritualister slutter sig til, eller
man antar de slutter sig til, vil de bli betegnet som teosofer,
antroposofer, spiritister eller scientister.
For liver dag vinder disse nye retninger fremover. Deres
idéer er som en mægtig usynlig tankebølge som skyller over
os alle. Bare daarlige iagttagere vil kunne hævde at de gaar
helt fri. Det er kanske især kvinderne som mest aapenlyst
slutter sig til de færdige hypoteser. Men seiv om ikke saa
faa mænd derfor blir tilbøielige til i maskulin aandsfornemhet
aa holde sig offentlig tilbake, er merkelig mange blit tem
melig troende i sine hjerter. Det er herhjemme som ute:
bevægelsen er international og universel.
Stort set har den ogsaa et ensartet præg i alle land. Spiritu
alismen, det er selve den søkende menneskehet som tinder
sin egen søken igjen efteråt materialismens svar ikke mere
522
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>