- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtredivte aargang. 1922 /
536

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hans E. Kinck: Eilif Peterssen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hans E. Kinck.
sind, hvorav den fri og üborgerlige kunst har chanse for at
reise sig, herjet og med rød stormhimmel over sig som det sig
hør ovenpaa et forlis. Jonas Lie har ret, han skrev det mun
tert til mig engang noget slikt som at «svinet maa slagtes,
paa det at det kan gi ordentlig skrik». Fred kjøpes dyrt.
For undgaar eller omgaar man kampen, løper man den store
risiko at ende som det kunstvalne bourgeoisi’s bytte og kjæle
dægge; da har man set paa at et intetsigende publikum æter
sig langsomt indover én og tilslut fortærer én. Ingensteds
iagttar man den tragedie uhyggeligere end i teaterverdenen,
hvor det, paa grund av den daglige kontakt med publikum,
formaar at undergrave hele sceners kunstneriske eksistens
berettigelse; eller rotgnager de enkelte talenter, saa de siger
overende, én efter én som storren, for kvassan Ijaa. Jeg
vet om en maler han stod en høisommernat utenfor en
bondegaard og malte. Saa stiger manden utom døren, faar se
ham og gaar derned: Hvormeget han vel tok for et slikt bil
lede? Aa, forskjellig. Men vil du gaa op og komme ned
igjen med to flasker heimebrygget øl, skal du faa det.
Manden saa gjorde. De to smakte paa øllet. Og publikum
tok billedet i øiesyn. Han klaget først over at vinduet var
galt: her mangler sprosse, sa han. Den anden malte sprosse.
Der er to sprosser! sa manden: tre glas i bredden. Male
ren satte ind endda en sprosse. Og her mankerer et gran
træ. Maleren laget en gran. Og saa stod der en hiller til
rest op i fjeldet, sa bonden. Den anden malte hilleren; men
nu, sa han, og leverte varen fra sig, var maleriet blit bedre
og endnu dyrere: manden fik op og hente en flaske øl til.
Publikum saa gjorde. Maleren solgte sin skisse for tre flasker
heimebrygget øl, som strøk med i kjøpskaal med det samme.
Maleren har oplevet ekstasen, da han blev forstyrret: ognuskjæn
ker han i skøieragtighet bort det synlige tegn derpaa. En raus
rikmand, et geni ! Og det var netop ik k e publikum som seiret
der. .. Jeg vet om en anden; der var publikum just ingen bonde,
men skulde ifølge stilling indtat en høi plads, om ikke ak
kurat i folkets kunstneriske kultur, saa dog i dets aandsliv. Det
gjaldt visst et billede av noget som en sommernat i fjeldet og
en gråa hest som hastet i rask gang henad en mørk skraaning.
Motivets idé var det borkete gråa i natten med et blink av blank
slitt jern ensteds; næsten uten himmel, bare et litet gjenskin av
536

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:32:26 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1922/0544.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free