- Project Runeberg -  Samtiden. Skildringar från verldsteatern / 1858 /
281

(1858-1859) With: Martin Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Samtids-porträtter - Rauch, Christian - Reschid Pascha

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nare, vänner i Thorvaldsen och Canova. Man kan ej säga, att han
var lärjunge af någondera, men han har den förres kraft och ädla
djerfhet, den senares behag i detaljerna utan hans affektation. R.
utförde i Rom och Carrara flera antika reliefer: Hippolyt och
Phä-dra, Mars, Venus sårad af Diomedes, en kolossal byst af Fredrik
Wilhelm III (i hvita salen), en byst af Rafael Mengs för konung
Ludvig, en bildstod af Wilhelm von Humboldts elfvaåriga dotter,
samt, såsom ett slags förberedelse, en byst af drottning Louise, till
utförande af hvars minnesvård han först 1811 kallades till Berlin.
Hans utkast gillades, och han begaf sig än en gång till Carrara och
Rom, der han fulländade sitt verk, hvarefter det 1814 uppställdes
i Charlottenburg. År 1843, tre år efter Fredrik Wilhelm III:s död,
skapade han ett motstycke härtill, en staty af konungen i
generals-uniform och mantel. Sin slumrande Louise-bild kopierade han
tvän-ne gånger; det ena af dessa verk befinner sig i Potsdam, det
andra i Herrenhausen nära Hannover: detta sista beställdes 1842 af
konung Ernst för hans aflidna gemål, som var en köttslig syster
till den odödliga Louise. Under den tidrymd efter
befrielsekrigen, då glädjen att hafva öfvervunnit fransmännen uttalade sig i
jublande segerfröjd, skapade R. dessa preussiska hjeltegestalter i
marmor och brons, som göra operaplatsen i Berlin till en bland do
skönaste i Europa. På Schamhorst och Biilow, som utfördes i
Carrara och 1822 uppställdes, följde 1826 marskalk ”Vorwärts” (Blücher)
i brons, af hvilken hjeite R. äfven utförde en staty åt staden
Breslau. För München utförde han en bildstod af konung Maximilian
i sittande ställning, för Walhalla sex kolossala Victorier i marmor,
för domen i Posen (1840), på uppdrag af grefve Raczynski, två
polska konungabilder, för Belle-Alliance-platsen i Berlin
fredsgu-dinnan, för Schwerin (1849) storhertigen Paul Fredrik. ”Unter den
Linden” fingo Gneisenau och York i brons en plats bland
Preussens öfriga krigare; från 1840 till 1851 arbetade R. på sin
bekanta ”Friedrichs-Denkmal.” Hans Mosesgrupp bevisar, hvilken
storartad skaparkraft ännu i hans 80:de lefnadsår fanns hos den
gamle mästaren.

t Reschld Pascha* Denne dignitär af Höga Porten har
framför alla andra statsmän i sitt land haft den förmånen att hafva
erhållit en bildning, genom hvilken hans framtida bana på förhand
var bestämd. Född d. 18 Febr. 1802 och son af en rik Effendi,
blef han efter faderns tidiga bortgång omsorgsfullt uppfostrad af
sin mor och erhöll vid 18 års ålder befattning som handsekrete-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:52:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtidens/1858/0281.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free