- Project Runeberg -  Har Hegel öfvervunnit Dualismen? Akademisk Afhandling /
18

(1851-1853) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I S
dra ord vara en gränslös progress, som icke gifver något ab-
solut resultat. För att lösa denna motsägelse anmärker He-
gel till en början, att förmedling i allt vetande är nödvändig
och anför till stöd för detta påstående, att till och med öf-
vergången från ett blott ord, som uttrycker åskådningen så-
som det omedelbara, det abstrakt allmänna, till en satts är
en f ö r m e d l i n g F ö r m e d l i n g e n , som följaktligen är allt ve-
tandes nödvändiga form, är vidare ingenting annat än den
sig rörande likheten med sig sjelf 2;. Resultatet måste då
vara identiskt med början och är genom denna identitet b e -
stämdt såsom ändamål, tv ändamålet är det omedelbara,
hvilande, orörda, som sjelft är rörande, och är såsom sådant
s u b j e k t D e t är således ändamålet, som bibehåller sig så-
som det bestående, med sig sjelf lika i den oupphörliga vex-
lingen af thesis och antithesis. Ändamålet såsom rörande är
utvecklingens grund och är tillika dess resultat. Utvecklin-
gen är sålunda en återgång till det första, icke en progres-
sus in infinitum.
Fattad i sin rena abstraktion är andens subjektivitet ren
enkel negat ivitet. Den innefattar såsom sådan såväl motsatt-
sens sättande, eller negationen af det omedelbara, som mot-
sattsens upphäfvande, eller negationens negation. 1 denna form
1) So w enig, wenn ich sage: alle Thiere, diess W ort für eine Zoolo-
gie gelten kann, ebenso fällt es auf, dass die W orte des G öttlichen, Ab-
soluten, Ewigen u. s. w. das nicht aussprechen, was darin enthalten ist, —
und nur solche W orte drücken in der That die Anschauung als das Un-
mittelbare aus. W as mehr ist, als ein solches W ort, der Uebergang auch
nur zu einem Satze, enthält ein A n d e rsw e rd e n , das zurückgenommen wer-
den muss, ist eine Verm ittelung, P. a. st. pag. 16.
2) Die Vermittelung ist nichts anderes als die sich bewegende Sich-
selbstgleichheit. P. a. st.
3) Allein, wie auch Aristoteles die Natur als das Zweckmässige Thun
bestimmt, der Zweck ist das Unmittelbare, R u h en d e, das Unbewegte, wel-
ches seihst bewegend ist; so ist es Subject — — — — — — —
Das Resultat ist nur darum dasselbe, was der A nfang, weil der A nfang
Z w eck ist. P. a. »t. pag. 17.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:16:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scyhegel/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free