- Project Runeberg -  Svenska folkets underbara öden / IX. Den sociala och kulturella utvecklingen från Oskar I:s tid till våra dagar samt De politiska förhållandena under Karl XV:s, Oscar II:s och Gustaf V:s regering 1859-1923 /
530

(1913-1939) [MARC] Author: Carl Grimberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Realismens och naturalismens genombrott i litteraturen. Nyidealismen - »Åttiotalet» - August Strindberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

han och säger inom sig: »Det är djävulen, som tvingar dem
att göra så.» Han finner vid närmare rannsakan av sig själv,
att han lider sitt straff, därför att han »syndat av övermod,
hybris, den enda last som gudarne icke förlåta». Nu begriper
han Jobs dunkla och sublima ord: »O hur lycklig är den
man, som Gud straffar!» Över sin bok »Inferno» sätter han
som motto de orden: »Böj ditt huvud, du stolte! Tillbed det
som du förr har bränt, och bränn det som du förr har tillbett!»

Kort därefter utkommo två av de tre dramer, som
tillsammans bilda mysteriespelet »Till Damaskus», där den
vilde trotsaren och förnekaren Strindberg blivit en djupt
ångerfull syndare. Med mäktig kraft tecknar han vid samma
tid i skådespelen »Advent» och »Brott och Brott»
ondskans och samvetskvalens nemesis.

*     *
*



Sedan Strindberg sålunda till en tid liksom laddat ur sig
sitt eget jag, återvände han till sin ungdoms drömmar om
Sveriges historia i dramer och gav med otrolig produktivitet
en rad sceniska gestalter av svenska märkesmän alltifrån
medeltiden till och med Karl XII samt av Gustav III. De
skapades, dessa historiska skådespel, i flygande fläng med
slarvigt utförda detaljer men överallt med ett stänk av
genialitet och med en outtömligt slösande rikedom på
uppslag. Högst står »Gustav Vasa», som, frånsett det svaga
och onödigt burleska slutet, är ett mästerverk.

Den gamle riksbyggmästarens ensamma jättegestalt
överskyggar dramat från början till slut, liksom han i
verkligheten överskyggade land och rike och grep in på alla
områden. Han är med på scenen, även när han inte är där. Han
märks och han känns innan han syns. Att så förmå göra
hjälten till huvudpersonen från början, fast han ej visar
sig personligen förrän i tredje akten, det är blott en
gudabenådad dramatiker givet.

Andra skådespelsförfattare ha visserligen förut begagnat
samma dramatiska effekt, »men näppeligen har någon gjort
det mera glänsande», säger Bo Bergman, »än här i den
berömda första akten, när kungen är uppe i Dalarne för att
göra upp räkningen med ledarna för klockupproret och de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:31:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfubon/9/0532.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free