- Project Runeberg -  Svenska folkets underbara öden / IX. Den sociala och kulturella utvecklingen från Oskar I:s tid till våra dagar samt De politiska förhållandena under Karl XV:s, Oscar II:s och Gustaf V:s regering 1859-1923 /
555

(1913-1939) [MARC] Author: Carl Grimberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Realismens och naturalismens genombrott i litteraturen. Nyidealismen - Nittiotalet och nyidealismen - Verner von Heidenstam

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


För skalden är filosofen Diogenes, som frigjort sig från
alla behov, världens lättsinnigaste man. Han lägger i ängeln
Nekirs mun de orden till försakaren, som ansåg sig vis, därför
att han försmådde livets nöjen: »Då du tror dig vis, är du
ett dumhuvud. Då du försummar att njuta av välsmakande
mat och dryck, av vackra möbler och kläder och av alla de
småting, som i sin mån förljuva det korta livet,
är du ättfärdig.»

Verner von Heidenstams inträde på skaldebanan var, för
att begagna Mortensens ord, »som om Dionysos, omgiven av
hela sitt hov av skrattande fauner och dansande backantinnor,
kommit för att hålla sitt intåg i de mörka furornas
land». Här predikades livsglädjen i stället för trälandet
under kulturens arbetsok, som förtorkar människans själ:

»Vi togo arbetsblusen, vi;
vi smida och vi såga.
Vi stå till knät i hyvelspån,
men fliten slog till sist ihjäl
den late vildens glada själ
och halp oss likväl aldrig från
hans sjukdom och hans hunger.»


Som motsats härtill målade Heidenstam kulturens
barndomstid, då fabrikernas arbetshets, stenkolsröken,
vinningslystnaden ännu ej dödat naturen, då människan ännu var
sund och harmonisk och det var en glädje bara att vara till.
Detta förlorade paradis trodde han sig ha återfunnit i
Österlandet.

Ett ytterligare vittnesbörd om Heidenstams svärmeri för
Orienten blev romanen »Endymion». I marmorstatyn
med samma namn av den sovande ynglingen med det
vällustdruckna draget kring munnen såg skalden en
förkroppsligad bild av Österlandet. Hans bok »Endymion» är den
fängslande sagan om en vacker och stolt amerikansk kvinna,
vars hjärta bit för bit fångas av Orienten. Att det måste
gå så förstår man inför tjusningen av de österländska bilder,
skalden med mästarhand tecknar — nej målar — vid
skildringen av hennes första vandring genom det underbara
Damaskus.

Detta Österland förkroppsligar sig för henne i en av dess
egna söner, en förfinad och bildad arab, som vigt sitt liv åt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:31:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfubon/9/0557.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free