Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frankrike under revolutionen och 1800-talet - Honoré Daumier
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
1’RANKRIKE UNDER iSoo-TALETS FÖRRA HÄI.FT.
146. Le ventre législatif.
LitogTafi af Daumier.
Ligger det ej i alla fall något på en gång mystiskt rörande
och komiskt i den poetiska gamla skrifvande mamsellen, som
söker ingifvelse i månens sken vid fönstret ät gården (bild 144)?
Hennes dråpliga handrörelse visar hur obevakad hon känner sig.
Något af det älskvärda i den småborgerliga förnöjsamheten
finnes också trots all kostlighet i vindskupebilden »Vi ha en bra
utsikt, man ser tornet St. Jacques härifrån» (bild 145).
o
Ar 1848 skulle den frihetsälskande Daumiers drömmar —
icke förverkligas. Nya pratmakare i en ny folkförsamling
tecknades af konstnären, och »brorsonen», som skulle bli föremål
för hans trettioåriga hat, började — ännu blott som Louis
Napoleon — att göra sig gällande.
I början af år 1851 var Daumier en dag sysselsatt med att
modellera en statyett, då en liten man störtar in i ateljéen och
kastar sig på knä framför konstnären, utbristande i en störtflod
af beröm öfver hans skämtbilder. Det var den impulsive och
geniale historikern Michelet. Skrattande och smickrad bad
Daumier honom stiga upp. Han fäste då blicken pä statyetten och
182
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>