- Project Runeberg -  Skämtbilden och dess historia i konsten /
351

(1910) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frankrike: Montmartreskolan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MONTMARTRESKOL AN.

Jules Cheret (född 1836) vistades en tid i England men
återvände 1866 till Paris. Redan på 1850-talet hade han till
Offenbachiaderna gjort konstnärliga affischer, men först under
1880-talet fann han sin rätta teknik. Chéret är pastellmålare
och litograf och har själf på stenen tecknat sina omkring 1,000
affischer. Idéen att genom bilder annonsera föreställningar lär
ha förekommit redan i antiken. Ar 1800 annonserade en fransk
ölfirma sina varor med en för hand färglagd affisch, men det
var först sedan litografien blifvit allmänt spridd genom
konstnärer som Gavarni, Henri Monnier m. fl., som mati får verkligt
konstnärliga affischer. Det är en så slående riktig tanke detta att
skärpa intrycket af en affisch genom att gifva den konstens
pregnans och värde, att man förvånas öfver den konstnärliga
affischens sällsynthet. Den har alltid haft ett visst
sammanhang med skämtteckningen, den vill vara på en gång lustig
och vacker. Om Forain och Caran d’Ache mera sällan visa
sin förmåga som affisclitecknare, sä äro i stället Steinlen och
Willette så mycket flitigare. Emellertid var det utan fråga
Chéret, som med sin färgrika, graciösa konst satte skönhetens
prägel på Montmartres brandmurar. I rödt, gult och blått lyste
hans affischer för danslokalerna Elysée Montmartre och Moulin
Rouge (grundad 1887). Här afbildas hans ryktbara och
typiska affisch för en karikatyrutställning, som hölls 1891 i Elysée
Montmartres lokal af tidningen Le Courrier Frangais’
medarbetare. En liten ostyrig fröken kittlar med en gåsfjäder en satyr pä
näsan (bild 280). Det dekorativa draget hos Chéret har gjort
honom till kartongtecknare för gobelänger. Hans produktion är
ur konstnärlig synpunkt ojämn, men då hans affischer äro bäst
lyckade, verka de som glada fanfarer, det lifvar upp den
trump-naste att se hans odygdiga flickor, fyllda med »diablerie», sprattla
på väggarna, och man påminner sig med nöje den fine
konstkännaren K. J. Huysmans ord i Certains om Chérets bilder:
»Ytliga men förtrollande syn, förtjusande falsk, som om man såge
den pä en teater i ett feeri efter en god middag!» »Målade
valser» har en kvick fransman kallat dessa Chérets bilder, som
ha det eggande, tränande och sprittande i valsmusiken och där
det på samma gång sprakar och gnistrar som i ett fyrverkeri.

351

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 9 02:25:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skamtbildh/0359.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free