Full resolution (TIFF)
- On this page / på denna sida
- Teater-typer från skilda scener
- 2. C. O. Lindmark
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
2.
C. O. Lindmark.
Vi lefva nu i prosans och det kalla förnuftets
tidsålder och de lustiga originalen blifva allt färre.
Till och med inom teatervärlden, där förr
originaliteten så bjärt stack fram hos litet hvar af
konstens utöfvare och skilde dem från
hvardagslifvets barn, börjar denna egenskap allt mer
försvinna. En skådespelare är nu blott en vanlig
människa i sitt dagliga uppträdande och vill ej
väcka någon särskild uppmärksamhet.
Framställaren af en Romeo eller en Hamlet kan man
i våra dagar, när man möter honom på gatan,
lika väl tänka sig vara en hygglig hofrättsnotarie,
en hederlig »postis» eller en »tjusig»
handelsexpedit från någon sidenkramhandel på
Drottninggatan.
Ett och annat original af gamla skolan finnes
dock ännu kvar och däribland ett, som jag ber
att få teckna, ty minnet af honom bör bevaras
af en tacksam eftervärld.
Vi möta ännu en och annan gång ute på
promenaden den höga, smärta, sirliga gestalten i
den tadelfria habiten och med det själfförnöjda
leendet bredt öfver det slätrakade gustavianska
anletet. De flesta passera honom likgiltigt förbi,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Mon Dec 11 20:16:36 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/skolpojk/0142.html